Suomalaisten maksutavat muuttuvat vauhdilla. Samalla muuttuu myös suhtautuminen käteiseen rahaan. OP Ryhmä julkaisi tuoreeseen kyselytutkimukseen perustuvia tuloksia, joiden mukaan vain pieni osa suomalaisista kokee käteisen rahan käytön helpottavan oman talouden hallintaa.
OP Pohjolan teettämän tutkimuksen mukaan ainoastaan 16 prosenttia suomalaisista on vähintään jokseenkin sitä mieltä, että käteisen käyttö auttaa budjetoinnissa tekemällä kulutuksesta näkyvämpää.
Lähes 80 prosenttia kertoo käyttävänsä arjen ostoksissa ensisijaisesti muita maksuvälineitä kuin käteistä.
OP Pohjolan vähittäispankkitoiminnan liiketoimintajohtaja Harri Nummela arvioi tulosten kertovan laajemmasta muutoksesta kulutustottumuksissa.
– Tulos kertoo mielestäni muutoksesta rahan käyttämisessä. Yhä useampi suunnittelee rahankäyttöä digitaalisissa ympäristöissä, joissa oma kulutus on jatkuvasti näkyvillä. Tällöin käteinen ei enää toimi samalla tavalla kulutuksen hallinnan työkaluna kuin aiemmin, Nummela sanoo OP:n tiedotteessa.
Vain 41 prosenttia suomalaisista kertoo pitävänsä aina käteistä mukanaan. OP:n oman datan perusteella käteisnostot euroissa ovat laskeneet 44 prosenttia vuodesta 2019.
Kysely toteutettiin helmi–maaliskuussa 2026 internetpaneelissa, ja siihen osallistui 1 333 yli 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Pohjolan toimeksiannosta. Tulosten virhemarginaali on enimmillään ±3,2 prosenttiyksikköä.