Yhä useampi autoilija kärähtää talvikelien aikaan matalista ylinopeuksista verrattuna muihin vuodenaikoihin, kertoo Uutissuomalainen.
Tällä hetkellä 70–80 prosenttia tolppakameroista kuvaa ne autoilijat, joiden ylinopeus on vähintään 7–20 kilometriä tunnissa.
Vielä viime syksynä vain noin puolet tolppakameroista paljasti liikennevirhemaksuun johtaneen ylinopeuden.
Vuodenaikojen ero puuttumiskynnyksessä johtuu siitä, että talvisin automaattiset nopeusvalvontakamerat ohjelmoidaan puuttumaan laajemmin myös pienempiin ylinopeuksiin.
Taustalla on se, että lumi-, räntä- tai vesisateessa keskimääräiset ajonopeudet pienevät.
– Vaikeista keliolosuhteista johtuen joudumme myös hylkäämään paljon kameran ottamia kuvia. Puuttumiskynnystä madaltamalla saamme talvella tarpeeksi tehtäviä liikenneturvallisuuskeskukseen, sanoo liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta Uutissuomalaiselle.
Ylinopeuskameroiden puuttumiskynnystä muutetaan säännöllisesti myös sen perusteella, kuinka paljon keskuksessa on henkilökuntaa työvuoroissa.
Tammi–helmikuussa eniten liikennevirhemaksuja ja sakkoja aiheutti Nelostien tolppakamera Hartolan Muikunmäessä, yhteensä 757 rangaistusta. Toiseksi ahkerin peltipoliisi oli Vantaan Vanhalla Porvoontiellä, jossa rangaistuksia kirjattiin 653. Kolmanneksi eniten liikennevirhemaksuja ja sakkoja, 513, aiheutti tolppakamera Tammiston Kauppatiellä Vantaalla.
Suurin kameratolpan havaitsema ylinopeus oli alkuvuonna 91 kilometriä tunnissa. Autoilija ajoi 171 kilometriä tunnissa Kiteellä tiellä, jossa on kahdeksankympin nopeusrajoitusalue.





