– Muutos vahvistaisi taito- ja taideaineiden merkitystä ja tukisi ajatusta lukion yleissivistävästä tehtävästä. Se voisi myös osaltaan lieventää lukiolaisiin kohdistuvia paineita. Muutos toisi lukiolaisille valinnanvapautta ja erilaisille oppijoille paremmin sopivia tapoja suorittaa ylioppilastutkinto, Li Andersson (vas.) perustelee Uutissuomalaiselle.
Hän kuitenkin näkee, että lukiodiplomijärjestelmään täytyy tehdä muutoksia ennen kuin diplomilla voidaan korvata yksi yo-koe.
– Lukiot olisi ensin velvoitettava tarjoamaan mahdollisuus suorittaa diplomeja ainakin kuvataiteessa, musiikissa ja liikunnassa, jotka ovat suosituimmat diplomiaineet. Lisäksi pitäisi luoda kansallinen arviointijärjestelmä, ministeri sanoo.
Tällä hallituskaudella lukiodiplomijärjestelmän kehittämiseksi tehdään Anderssonin mukaan ”kaikki se, mitä vielä ehditään”.
– Kehittämistoimet kokonaisuudessaan vievät kuitenkin useita vuosia, ja jotta ne voisivat toteutua, tämän tyyppiselle työlle täytyy löytyä tukea läpi puoluekentän, ministeri sanoo.
Lukiodiplomit ovat taito- ja taideaineissa lukiossa suoritettavia opinnäytteitä. Diplomijärjestelmän kehittämistä on tänä vuonna pohdittu Opetushallituksessa, jonka laatima kehittämissuunnitelma julkaistaan tiistaina.
Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) esitti aiemmin syksyllä ylioppilaskirjoituksista luopumista. Andersson kertoi tuolloin suhtautuvansa ehdotukseen ”avoimin mielin”