Yhdysvaltain kongressi on saanut käsittelyynsä lakiehdotuksen, jonka symbolisena nimenä on ”Maverick-säädös” – viitaten elokuvan Top Gun päähenkilön radiokutsuun. Senaattori Tim Sheehyn esittelemä ja senaattori Mark Kellyn tukema esitys hyväksyttiin senaatissa yksimielisesti 28. huhtikuuta.
Viimeisimmän tiedon mukaan säädös, jonka perusteella legendaarinen lentotukialushävittäjä F-14D Tomcat palautettaisiin taivaalle, odottaa edustajainhuoneen käsittelyä. Kolmesta entisöitävästä Tomcatista kuitenkin vain yksi palautettaisiin lentokuntoiseksi. Entisöinnissä käytettäisiin varastoissa yhä olevia varaosia.
Yhdysvaltain merivoimat poisti F-14-hävittäjät käytöstä 20 vuotta sitten. Ne varastoitiin sen jälkeen autiomaassa Arizonassa. Lentokuntoon palautettava kone osallistuisi tulevaisuudessa lentonäytöksiin ja muistotilaisuuksiin. Senaatin asiakirjasta selviää, että koneeseen ei palauteta kykyä laukaista aseita, eikä siihen tule muutakaan taistelukykyä.
Tomcatien entisöinnistä lentokuntoon tehtiin aikanaan lähes mahdotonta Iranin vuoksi. Sen jälkeen, kun koneet poistettiin Yhdysvalloissa kirjavahvuudesta, tehtiin päätös hävittää tietty osa varaosista ja loput pantiin visusti lukkojen taakse. Tällä haluttiin estää tiettyjen osien ja komponenttien päätyminen mustan pörssin kautta Iraniin, jossa ennen vallankumousta käyttöön otettu konetyyppi on yhä käytössä.
Tämän ja myös sen vuoksi, että koneet ovat maanneet osittain riisuttuina komponenteista aavikolla noin 20 vuotta, yhdenkin koneen palauttaminen lentokuntoon Alabaman Huntsvillessä sijaitsevassa U.S. Space and Rocket Centerissä tulee olemaan todellinen haaste. Entisöintiin tulee kulumaan pitkä aika, mahdollisesti jopa vuosia, ennen kuin näemme Tomcatin jälleen lennossa.