Kaupanala on kohdannut haasteita kannattavuuden suhteen, ja erilaiset tekijät, kuten kansainvälinen kilpailu, kuluttajien käyttäytymisen muutokset ja korkeat kustannukset, vaikuttavat alan vaikeaan tilanteeseen, kertoo Uusi Suomi.
Alan yritykset pyrkivät sopeutumaan muuttuvaan markkinatilanteeseen karsimalla kustannuksia ja etsimällä kasvumahdollisuuksia ulkomailta.
Kuluttajahintojen nousu ei ole parantanut kaupanalan kannattavuutta, vaan kannattavuus on laskenut viime vuosina.
Kannattavuus on heikentynyt erityisesti erikoiskaupan puolella. Erikoiskaupan alalla kansainvälinen kilpailu asettaa haasteita pienemmille yrityksille, mikä osaltaan vaikuttaa kannattavuuteen.
– Erikoiskaupassa on hyvin paljon pienehköjä yrityksiä, jotka kilpailevat ulkomaisten suurten ketjujen kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että niillä on hintarajoite, joka tulee ulkomailta, ja kotimaiset kustannukset, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Päivittäistavarakaupassa kuluttajien siirtyminen halvempiin brändeihin on vaikuttanut volyymien laskuun ja siten myös alan kannattavuuteen.
Halpakauppa on menestynyt hyvin ja saavuttanut voittoa, kun taas perinteisemmät kaupanalan yritykset ovat kohdanneet vaikeuksia.
– Nyt korostuu halpakaupan kilpailuetu. Meillä on käyttötavarakaupan puolella halpakauppoja, jotka menestyvät varsin hyvin ja vievät markkinaosuuksia muilta kilpailijoiltaan, Kurjenoja sanoo.
Yritykset pyrkivät Kurjenojan mukaan parantamaan kannattavuuttaan karsimalla ei-pakollisia kustannuksia ja etsimällä keinoja kasvattaa markkinaosuuttaan ulkomailla, koska Suomen markkinat ovat rajalliset. Kustannuksia karsitaan esimerkiksi palkkakustannuksia ja tuotantoketjuista koituvia kuluja.





