Googlen uusi tekoälyprojekti Green Light voi tulevaisuudessa vähentää punaisissa valoissa seisomista jopa kolmanneksella, uutisoi Popular Science.
Tutkimusten mukaan kaupunkiajo, jossa auton täytyy jatkuvasti pysähtyä ja kiihdyttää, synnyttää jopa 29 kertaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin maantieajo. Optimoimalla liikennevaloja voidaan siis myös vähentää päästöjä.
Green Light hyödyntää Google Maps -karttapalvelusta kerättyä dataa. Maps on vuosien aikana kerännyt runsaasti tietoa esimerkiksi liikennevalojen pituuksista ja kääntymissuunnista, jota voidaan hyödyntää liikenteen sujuvoittamisessa.
Kun tekoälylle syötetään Mapsista kerättyä dataa, se muodostaa kaupungin liikenteestä virtuaalisen mallin. Mallia analysoimalla se oppii ymmärtämään liikennevirtoja ja miten niitä voitaisiin tehostaa.
Lopulta järjestelmä antaa ehdotuksia liikennevirtojen sujuvoittamiseksi, joita kaupunkisuunnittelijat voivat syöttää kaupungin liikennevalojärjestelmään.
Kaupunkisuunnittelijoille erityisen houkuttelevaa on Green Lightin helppous. Normaalisti vastaava datan kerääminen on vaatinut kyselyitä tai kalliita sensoreita ja kameroita, mutta Green Lightille riittää Mapsista kerätty data. Tämä tarkoittaa, että se voidaan ottaa käyttöön suhteellisen helposti.
Googlen projekti ei ole myöskään vain teoreettinen, vaan se on otettu käyttöön jo 70 risteyksessä 12 eri kaupungissa eri puolilla maailmaa. Euroopassa järjestelmä on käytössä Budapestissa ja Hampurissa.
Tulosten perustella autojen pysähdykset liikennevaloissa vähenivät 30 prosentilla ja päästöt 10 prosentilla, kun tekoälyn antamat suositukset otettiin käyttöön.
Tekoäly onkin saanutkin kehuja kaupungeilta, joissa se on otettu käyttöön.
– [Tekoäly] järjestelee liikennevirtoja ja on auttanut meitä vähentämään jonoja ruuhkaisissa risteyksissä, kehuu Kolkatan poliisipäällikkö Rupesh Kumar.





