Verkkouutiset

Ylivoimaisesti suosituin makkararuoka on uunilenkki. (Kuva: HKScan)

Suomen kansallismakkara täyttää 60 vuotta

Uunilenkki on suosituin makkararuoka, eikä sitä tehdä ilman juustoa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

HK:n Sininen Lenkki täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Legendaarista lenkkimakkaraa syödään Suomessa vuosittain yli kahdeksan miljoonaa pakettia.

Valmistaja HKScanin teettämän tutkimuksen mukaan tuoreen makkaratutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt ostaa Sinistä Lenkkiä ovat hyvä maku, tuttuus, helppous arjen ruoanlaitossa sekä vahvat perinteet.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Ylivoimaisesti suosituin makkararuoka on uunilenkki. Suomalaisista 81 prosenttia valmistaa sen aina juustolla. Vastanneista 54 prosenttia syö Sinistä Lenkkiä sekä kylmänä että kuumana.

Tämän päivän ruokatrendeissä näkyy kaipuu nostalgisten asioiden äärelle. Monelle se tarkoittaa lapsuuden makumuistoja Sinisestä Lenkistä.

Uunilenkki juustolla on suosituinta makkararuokaa

Sininen Lenkki maistuu 83 prosentille suomalaisista. Miehet ovat suuria lenkin ystäviä, sillä vain kymmenen prosenttia miehistä ei syö ollenkaan Sinistä Lenkkiä. Naisistakin 23 prosenttia jättää lenkkiruoat väliin.

Maantieteellisesti innokkaimmat lenkkiherkuttelijat ovat Itä-Suomessa. Eri käyttötilanteista yleisintä (63 % vastanneista) on valmistaa lenkistä ihan tavallista arkiruokaa.

Toiseksi suosituinta lenkkiruokaa on makkarakastike, pronssisijan nappaa makkarakeitto. TOP 5 listalle pääsevät myös makkaraperunat ja ruisleipä makkaraviipaleilla.

Peruna, ruisleipä ja sinappi ovat yleisimmät Sinisen Lenkin kaverit. Poikkeus löytyy nuorten aikuisten lautaselta, sillä 18-24 -vuotiaat töräyttävät lenkin mausteeksi useammin ketsuppia kuin sinappia. Vain joka kymmenes ei käytä kumpaakaan.

Sinistä Lenkkiä ostetaan vuodessa yli kahdeksan miljoonaa pakettia. Tämä tarkoittaa, että joka päivä suomalaisista kaupoista ostetaan keskimäärin noin 22 000 pakettia Sinistä Lenkkiä. Kansallismakkaran perinteinen versio on ylivoimaisesti suosituin.

Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi tuhat suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimuksen toteutti tammikuussa 2023 Bilendi Oy.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)