Suojelupoliisi varoitti kansallisen turvallisuuden katsauksessaan kaksi viikkoa sitten päivittämättömien kotireitittimien muodostamasta kansallisesta turvallisuusuhasta. Varoitus sai suomalaiset liikkeelle, mikä näkyi satoina yhteydenottoina Telian asiakaspalvelukanavissa ja tietoturvatuotteiden kysynnän voimakkaana kasvuna.
– Eniten asiakkaita huolettaa nyt reitittimien päivitys ja mistä tietää, onko reititintä tarpeen päivittää. Reititin ei itseasiassa ole monille kovin tuttu laite. Nyt ei kuitenkaan kannata huolestua liikaa, vaan ottaa asioista ensin selvää ja ryhtyä vasta sitten toimenpiteisiin, Telian laiteliiketoiminnan johtaja Markku Saranpää sanoo.
Reitittimien yleisin tietoturvahaaste liittyy niiden ohjelmistojen haavoittuvuuksiin. Jos niitä ei paikata päivityksillä, asiakkaiden yhteyksiä voidaan käyttää esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin.
– Laitteiden testauksessa käydään läpi toiminnallisuudet sekä suojaus kyberhyökkäyksiä vastaan. Reitittimiin huolehditaan myös kaikki tärkeät ohjelmisto- ja turvallisuuspäivitykset meidän sekä laitevalmistajan järjestelmien kautta. Operaattorilta hankittu reititin helpottaa ylläpitoa ja lisää kotiverkon turvallisuutta, Saranpää sanoo.
Uusimpia reitittimiä ei tarvitse itse päivittää, sillä esimerkiksi Telia vastaa niiden päivityksistä verkon yli. Laitteen iän voi tarkistaa pohjassa olevasta tarrasta tai etsimällä laitteen mallin perusteella laitevalmistajan sivuilta tiedon.
– Jos oma reititin on yli viisi vuotta vanha, on hyvä tarkastaa omalta operaattorilta ohjeet sen päivittämiseksi tai vaihtaa reititin uuteen. Reitittimen ohjelmiston version voi tarkistaa reitittimen hallintasivulta, ja samalla kannattaa varmistaa, että hallintasivulla on yksilöllinen salasana.
Kotireitittimen turvallisuuteen vaikuttaa myös operaattorin verkko. Operaattoreilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia verkon toimintakyvystä. Jatkuvan valvonnan ansiosta asiakkaita ehditään varoittamaan ajoissa haittaavasta liikenteestä.





