Mediakonserni Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja painui loka-joulukuussa 27,3 miljoonaa euroa tappiolle. Tämä oli pitkälti analyytikoiden konsensusennusteiden mukainen tulos.
Konsernin liikevaihto oli vuoden viimeisellä neljänneksellä 241,5 miljoonaa euroa.
Sanoma Media Finlandin liikevaihdon lasku johtui TV- ja printtimainonnan myynnin laskusta ja yritysmyynneistä, kun taas tilausmyynti jatkoi kasvuaan.
Konsernin koko viime vuoden liikevaihto oli 1344,8 miljoonaa euroa (edellisvuonna 1392,9 miljoonaa euroa). Learningin liikevaihtoon vaikutti pääasiassa heikosti kannattavien jakelusopimusten suunniteltu lopettaminen Hollannissa ja Belgiassa sekä Stark-liiketoiminnan myynti.
Media Finlandin liikevaihto laski hieman pääasiassa pienten, vuoden alussa toteutuneiden yritysmyyntien seurauksena. Mainosmyynnin laskua tasoitti tilausmyynnin kasvun jatkuminen.
Yhtiön hallitus ehdottaa, että vuodelta 2024 maksetaan osinkoa 0,39 euroa osakkeelta, joka on analyytikoiden ennusteita parempi osinko.
– Vuonna 2024 edistyimme hyvin strategisilla painopistealueillamme, Learningin ja Media Finlandin kannattavuuden parantamisessa ja konsernin taseen vahvistamisessa. Jatkoimme myös molempien liiketoimintojemme pitkän aikavälin vahvuuksien kehittämistä. Tämän seurauksena operatiivinen liikevoittomme ilman hankintamenojen poistoja kasvoi ja vapaa rahavirta parani voimakkaasti. Vuoden aikana olemme vahvistaneet digitaalista tarjoomaamme sekä Learningissä että Media Finlandissa. Jatkoimme tekoälyaloitteidemme edistämistä ja lanseerasimme uusia generatiivisen tekoälyn mahdollistamia palveluita painottaen voimakkaasti sen vastuullista käyttöä ihmisen varmistamana, toimitusjohtaja Rob Kolkman kommentoi yhtiön tilinpäätöstiedotteessa.
Kuluvana vuonna Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,28–1,33 miljardia euroa. Konsernin operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan 170–190 miljoonaa euroa.
Näkymät perustuvat olettamukseen, että oppimateriaalien kysyntä tulee olemaan suhteellisen vakaata konsernin päämarkkinoilla, ja että Suomen mainosmarkkina tulee olemaan suhteellisen vakaa.
– Sanoma julkisti Q4-tuloksensa, joka oli aavistuksen odotuksiamme parempi. Yhtiö korottaa osinkoaan vastoin odotuksia, minkä lisäksi kuluvalle vuodelle annettu ohjeistus yltää konsensusennusteiden asettamalle rimalle. Tätä taustaa vasten raportin kokonaiskuva kääntyy ensisilmäyksellä positiiviseksi, tulosta kommentoi analyysiyhtiö Inderesin pääanalyytikko Petri Gostowski Inderesin aamukatsauksessa.





