Uusimmat Pisa-tulokset ovat herättäneet huolta länsimaisten nuorten osaamistason jyrkästä laskusta Suomessa ja useissa muissa länsimaissa.
Matematiikan ja sen opetuksen professori, tietokirjailija Timo Tossavainen katsoo mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa, että teknologian ja älylaitteiden liiallinen käyttö koulutuksessa on yksi merkittävä syy taustalla.
Tossavainen kertoo olevansa huolissaan siitä, että teknologian alkuperäinen tarkoitus helpottaa oppimista on johtanutkin päinvastaiseen tulokseen.
– Seurauksena oli oppimistyön korvautuminen näennäisoppimisella, jossa huomio keskittyi oikeiden vastausten pikaiseen löytämiseen eikä siihen, miten oppilaiden todellinen ymmärrys oikeista ratkaisuprosesseista kehittyisi, Tossavainen varoittaa.
Professorin mukaan läntisen maailman nuorison osaamistason laskuun on muitakin syitä, mutta monet näistä liittyvät lasten ja nuorten elämän digitalisoitumiseen.
Mobiililaitteiden liiallinen käyttö on vaikuttanut koululaisten keskittymiskyvyn, fyysisen kunnon ja yleisen mielenterveyden heikentymiseen.
– Nyt niitetään ennen kaikkea tämän kehityksen satoa. Oppimistulosten romahduksen syytä on turha etsiä opettajien osaamisen tai oppimateriaalien laadun heikkenemisestä, Tossavainen toteaa.
Pisa-tulosten romahdusta on pyritty selittämään myös koronaepidemialla ja siitä seuranneilla erityisjärjestelyillä opetuksessa. Tossavainen muistuttaa, että esimerkiksi useissa Aasian maissa ei ole tapahtunut samanlaista Pisa-tulosten romahdusta.
– Pisa-tuloksemme eivät siis tyhjentävästi selity pandemian avulla, vaan niissä näkyy pidemmällä aikavälillä tapahtunut kehitys.





