Verkkouutiset

Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Nyt ostetaan vähemmän ja halvempaa ruokaa

Esimerkiksi tuoreen kalan myynnin määrä väheni tammi-kesäkuussa 52 prosenttia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisen myyntitilaston mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi huhti-kesäkuussa 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 8,6 prosenttia, joten myynnin määrä laski noin viisi prosenttia.

– Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. Ruokakaupasta ostetaan vähemmän ja halvempaa. Myyty määrä kasvaa vain harvoissa tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin on kasvanut esimerkiksi vauvanruokien, valmisruokien ja pastan myynti, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Alkoholijuomien myynti ruokakaupassa väheni 11 prosenttia ja myös alkoholittoman oluen myynti kääntyi pitkän nousun jälkeen viiden prosentin laskuun.

– On yllättävää, että alkoholijuomien myynti oli huhti-kesäkuussa näin reippaasti miinuksella, vaikka myös pääsiäiskauppa ajoittui tänä vuonna tälle ajanjaksolle. Alkoholin kulutus on selkeästi edelleen laskussa. Tämäkin osoittaa suomalaisten olevan valmiita alkoholilain uudistuksen seuraavaan vaiheeseen, jossa sallittaisiin mietojen viinien myynti ruokakaupoissa. Tätä tutkitusti myös enemmistö kuluttajista toivoo, Luoto sanoo.

Tammi-kesäkuussa kovaa hintojen nousua yksittäisissä tuoteryhmissä

Vuoden alkupuoliskolla useiden tuoteryhmien myyntimäärät ovat laskeneet hintojen noustessa. Esimerkiksi tuoreen kalan myynnin määrä väheni 52 prosenttia, kananmunien 32, sianlihan 23 ja naudanlihan 22 prosenttia. Arvio myynnin määrän muutoksesta on johdettu suoraan ilman deflatointia.

Tammi-kesäkuussa kaikkien alkoholittomien juomien myynnin arvo yhteensä kasvoi 10 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu selittyy hintojen nousulla, esimerkiksi kahvin hinta nousi tammikuusta kesäkuuhun 37 prosenttia.

Kovasta hinnankorotuksesta huolimatta suomalaiset eivät ole juurikaan tinkineet kahvin juomisesta. Kahvin myynnin määrä laski alle 14 prosenttia.

– Koronapandemian takia ruokakaupassa nähtiin kovia kasvulukuja vuosina 2020 ja 2021. Koronavuodet ovat muuttaneet merkittävästi kulutuskäyttäytymistä ja esimerkiksi valmisruokien ja valmiiden ruoka-annosten suosio kasvaa edelleen. On mielenkiintoista seurata, palataanko inflaation kiihtyessä edullisempiin peruselintarvikkeisiin ja raaka-aineisiin, ja nähdäänkö niiden myynnissä pian kasvua, Luoto pohtii.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)