Verkkokauppa Oda suunnittelee nykyisen, kuluttajille suunnatun ruoan verkkokauppansa sulkemista Suomessa ja kartoittaa mahdollisuuksia jatkaa tarjoamalla logistiikkaa palveluna muille kaupan alan toimijoille. Tämän vuoksi yhtiö kertoo aloittavansa Suomen henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut.
Norjassa perustettu Oda aloitti toiminnan Suomessa hieman yli vuosi sitten. Tiedotteen mukaan yrityksestä tuli lyhyessä ajassa Suomen suurin yksinomaan ruoan kotiinkuljetuksia tekevä yritys. Onnistumisista huolimatta pääomamarkkinat muuttuivat dramaattisesti viime vuonna.
Rahoituksen hinta on noussut, minkä vuoksi aiemmin rahoitettavissa ollut liiketoimintamalli ei ole sitä enää tänä päivänä.
Liikevaihto oli ensimmäisenä vajaana vuonna 11 kuukauden aikana yli 22 miljoonaa euroa ja tänä vuonna kasvu on jatkunut 34 miljoonan vuosittaista myyntivauhtia. Saavutettu kannattavuustaso ei kuitenkaan nykyisessä poikkeuksellisessa markkinaympäristössä ole riittävä rahoituksen varmistamiseksi.
– Oda onnistui nostamaan ruoan verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen tasoa Suomessa. Valitettavasti maailma ympärillämme muuttui ja Oda joutuu nyt suunnittelemaan uutta suuntaa sen mukaisesti ja siksi suunnittelemme toimivamme uusilla markkinoilla logistiikkapalveluyrityksenä. Tämä toimintamalli olisi pääoman kannalta järkevämpi maailman nykyisessä taloustilanteessa. Ensiaskel tässä vaiheessa on selvittää toiminnan jatkamista Suomessa tarjoamalla logistiikkapalveluita muille kaupan alan yrityksille, sanoo Odan toimitusjohtaja Karl Munthe-Kaas.
Odalla oli Suomessa reilut 70 000 asiakasta. Se ei tiedotteen mukaan riittänyt, sillä tie kannattavuuteen olisi pitänyt olla nopeampi.
Muutosneuvottelut Odan Suomen henkilöstön kanssa alkavat heti ja ne koskevat kaikkia 165 työntekijää. Mahdolliset toimet selviävät neuvottelujen päätyttyä, mutta niihin voi kuulua muun muassa lomautukset ja irtisanomiset. Norjassa ja Saksassa Oda jatkaa nykyisellään, eivätkä muutosneuvottelut koske näitä maita.