Verkkouutiset

Sähköauto latauspisteessa Helenin lataustolpassa Helsingissä. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Nämä asiat mietityttävät sähköautoa harkitsevaa

Ladattavien autojen määrä on kasvanut moninkertaiseksi viime vuosina ja tuhannet pohtivat nyt sähköauton hankintaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ladattavien autojen määrä kasvaa vauhdilla, vaikka niiden osuus koko autokannasta on vielä verrattain pieni. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomen teillä liikkui maaliskuun lopussa noin 110 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista noin joka neljäs oli täyssähköauto ja loput ladattavia hybridejä. Moni pohtii seuraavan autohankinnan kohdalla sähkökäyttöiseen autoon siirtymistä.

– Viime vuosina merkittävin siirtymä ladattaviin autoihin on tullut bensiiniautoista. Jos siirtyy polttomoottoriautosta niin sanottuun töpseliautoon, muuttuu muutama perustekijä arjessa. Sähköllä ajaessa ei mennäkään enää silloin tällöin tankille, vaan autoa voidaan ladata aina sen paikalla seisoessa. Valtaosan ajastahan useimmat henkilöautot seisovat paikallaan, joten silloin niitä voidaan ladata esimerkiksi kotona tai työpaikalla, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä tiedusteltiin, kuinka suomalaiset arvelisivat nyt järjestävänsä auton latauksen, jos olisivat hankkimassa ladattavaa autoa.

Merkittävä osa vastaajista (39 %) arvioi käyttävänsä ainakin silloin tällöin julkisia latauspisteitä, kuten kauppojen yhteydessä ja huoltoasemilla olevia pikalatausasemia.

Kotona joka neljäs arvelee lataavansa perinteisestä kotitalous- eli niin sanotusta suko-pistorasiasta ja 15 prosenttia vastaajista voimavirtapistorasiasta. Noin joka viides vastaaja hankkisi kotiin erityisen sähköauton latauslaitteen.

– Sähköautoissa on vielä monille paljon vierasta, sillä kyselyn mukaan noin joka kolmas ei vielä osaa sanoa, kuinka lataisi autoa. Sähkö- tai hybridiautoon siirtyessä kannattaakin miettiä tarkkaan etukäteen, miten lataaminen on järjestettävissä omassa asuinympäristössä ja arjessa. Hankalia paikkoja sähköauton lataamiseen saattavat olla esimerkiksi kaupunkikeskustat ja kerrostalot, mutta niissäkin on jo alettu panostaa latausmahdollisuuksiin, kertoo Alaviiri.

Kyselyn mukaan noin joka kymmenennen vastaajan taloyhtiössä on nyt mahdollistettu auton lataaminen.

Kallistunut sähkö ja lataustekniikan monimutkaisuus mietityttävät

Alkuvuonna nähty polttoaineiden ja yleensä energiahintojen nousu voi saada monet miettimään sähkökäyttöiseen autoon siirtymistä. Ladattavaan autoon vaihtaminen ei kuitenkaan yleensä käy kädenkäänteessä, vaan vaatii esimerkiksi jonkin verran teknisiin asioihin perehtymistä. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä tiedusteltiin myös, mitkä asiat nyt mietityttävät tai huolestuttavat autojen lataamisessa.

Vastausvaihtoehdoista päällimmäiseksi nousevat julkiseen latausverkostoon liittyvät asiat. Noin kaksi kolmesta vastaajasta (62 %) epäilee julkisten latauspisteiden riittävyyttä eli sitä, kuinka pitkäksi välimatkat voivat muodostua ja onko latauspaikoille esimerkiksi tarve jonottaa.

Vähintäänkin noin joka kolmatta mietityttävät myös julkisissa latauspisteissä lataamisen hinta, julkisten latauspisteiden toimintavarmuus ja latausverkoston sekavuus.

– Julkisen latausverkoston merkitys korostuu julkisessa keskustelussa, mikä voi osin ohjata ihmisiä myös vähän harhaan. Useimmille kotona tai työpaikalla lataaminen muodostaa kuitenkin auton käytön perustan, ja esimerkiksi huoltoasemilla olevia pikalatauspaikkoja saatetaan käyttää lähinnä pitkien matkojen yhteydessä. Toki monille esimerkiksi kaupassa asioinnin yhteydessä lataaminen voi olla järkevä vaihtoehto, Alaviiri sanoo.

Sähkön hinta ja sen vaikutus ajamisen kustannuksiin mietityttivät keväällä toteutetussa kyselyssä noin puolta vastaajista (47 %). Noin joka neljäs taas kokee lataustekniikan monimutkaiseksi.

– Latausteknisiin asioihin tutustuminen voi tuntua alkuun vähän viidakolta. Tarjolla on monenlaisia latauslaitteita ja latureita, ja myös julkisilla latauspaikoilla on monia toimijoita ja sovelluksia. Olennaista olisi löytää ne lataustavat, jotka toimivat omassa arjessa, toteaa Alaviiri.

Kyselyn mukaan joka viides on huolissaan auton lataamisen paloturvallisuudesta. LähiTapiolan projektijohtaja ja paloinsinööri Antti Määttänen kertoo, että sähköauton lataamiseen liittyvät tulipalot ovat hyvin harvinaisia, mutta siellä missä liikkuu sähköä, on aina pieni paloriski.

– Niin kotitalous- kuin voimavirtapistorasiasta lataaminen voi olla kotona ihan toimiva ratkaisu, kunhan muistaa turvallisuusnäkökulman. Ennen lataamisen aloittamista on tärkeää varmistaa, että rakennuksen sähköjärjestelmä yleensä kestää auton lataamisen ja pistorasiat ja sähkökytkennät ovat kunnossa. Kutsu asiantuntija tarkastamaan kokonaisuus. Parasta olisi, että sähkömies asentaisi kiinteän latauslaitteen, mikäli kotona lataaminen ei ole vain satunnaista, sanoo Määttänen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)