Huijarit käyttävät tuttuja brändejä häikäilemättömästi hyväksi.

Näiden brändien nimissä huijataan eniten, yksi ylitse muiden

Loppuvuoden ostosesonki voi lisätä brändihuijauksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Teknologiayhtiö Microsoft on ylivoimaisesti käytetyin brändi niin sanotuissa brändihuijauksissa. Asia ilmenee tietoturvayhtiö Check Pointin tuoreesta raportista. Siinä tarkasteltiin kolmannen vuosineljänneksen (heinä-syyskuu 2025) aikana tehtyjä brändihuijauksia.

Teknologiayhtiön nimi esiintyi 40 prosentissa kaikista tietojenkalasteluyrityksistä. Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuivat Google (yhdeksän prosenttia) ja Apple (kuusi prosenttia). Nämä kolme yritystä kattoivat yhteensä yli puolet kaikista tarkastelujakson brändihuijauksista.

Maksupalvelu Paypal ja kuljetusyhtiö DHL nousivat pitkän tauon jälkeen takaisin kansainväliseen kärkikymmenikköön. Tämä osoittaa, että hyökkääjien kiinnostus digitaalisia maksupalveluja ja logistiikka-alaa kohtaan on nousussa, sillä molemmat ovat kriittisiä toimintoja sekä kuluttajille että yrityksille.

– Tietojenkalastelu ei ole enää vain kirjoitusvirheitä ja kömpelöitä kirjautumissivuja – nykyään hyökkäykset ovat tekoälyn tuottamia, hyperpersonoituja ja äärimmäisen uskottavia. Se, että 40 prosenttia tietojenkalasteluhyökkäyksistä jäljittelee Microsoftia ja että Paypalin ja DHL:n kaltaiset tutut nimet palaavat listalle, osoittaa, että rikolliset keskittyvät entistä voimakkaammin ihmisten arjen luottopalveluihin. Näitä vastaan tarvitaan ennaltaehkäisevää, tekoälypohjaista suojaa, vahvaa todennusta ja käyttäjien jatkuvaa koulutusta, sanoo Check Point Softwaren tietoryhmän johtaja Omer Dembinsky tiedotteessa.

Brändihuijausten tarkoituksena on esimerkiksi maksukorttitietojen kalastelu. PIXABAY

Brändihuijausten tarkoitteena on esimerkiksi ihmisten verkkopankki- ja maksukorttitietojen kalastelu. Huijarit ovat voineet luoda huijaussivuston, joka jäljittelee oikean toimijan sivustoa. Pankki- ja maksukorttitietojen lisäksi rikolliset voivat kerätä uhreistaan myös muita tietoja.

Teknologiayritysten lisäksi brändihuijauksia tehtiin esimerkiksi verkkokauppa Amazonin ja varaussivusto Booking.comin nimissä. Tietoturva-asiantuntijoiden mukaan tietojenkalasteluhuijausten odotetaan lisääntyvän loppuvuodesta entisestään esimerkiksi lähestyvän joulusesongin takia.

Useimmin väärennetyt brändit, heinä-syyskuu 2025

1. Microsoft – 40 prosenttia
2. Google – 9 prosenttia
3. Apple – 6 prosenttia
4. Spotify – 4 prosenttia
5. Amazon – 3 prosenttia
6. PayPal – 3 prosenttia
7. Adobe – 3 prosenttia
8. Booking.com – 2 prosenttia
9. LinkedIn – 2 prosenttia
10. DHL – 2 prosenttia

Lähde: Check Point

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
Venäjän hyökkäys

”Venäjä ei halua tätä”

Berliinin neuvottelut ovat Moskovan kannalta huolestuttava signaali, kansanedustaja arvioi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)