Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa kieltää poikkeusluvalla ajokortin saaneiden 17-vuotiaiden nuorten yöaikaisen ajamisen. Lisäksi alaikäisen kuljettajan ajoneuvo pitäisi jatkossa merkitä, jotta yöaikaista kieltoa voidaan valvoa.
Esitykset ovat osa ajokorttilain säädöshanketta, jonka tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Seuraavaksi lakimuutoksia aletaan valmistella.
– Suomen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tähän pääsemiseksi tarvitsemme lakimuutoksia, mutta myös muita toimia kuten vaikuttavaa liikennekasvatusta kotona ja kouluissa, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sanoo tiedotteessa.
Hankkeessa esitetään myös B-luokan ajokortin suorittajien pakollisen riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten ja määrän lisäämistä. Lisäksi ajokieltoon määrätyn uuden kuljettajan pakollinen ajokieltokoulutuksen suorittaminen laajennetaan moottoripyörä- ja henkilöautoluokista myös mopo-, mopoauto- ja traktoriluokkiin. Ministeriö haluaa myös kuljettajatutkinnon teoriakokeessa vilppiin syyllistyneelle seuraamuksen.
Hankkeen yhteydessä laaditaan myös toimeenpanosuunnitelma 17-vuotiaiden poikkeuslupamenettelyn muutoksista.
– Nuorilla on oikeus turvalliseen liikkumiseen ympäri Suomea. Varmistamme näillä muutoksilla, että nuoret autoilevat jatkossa paremmalla osaamisella ja asenteella varustettuna. Poikkeuslupa tulee myöntää todelliseen tarpeeseen, ja seuraamusten täytyy tukea sääntöjen noudattamista, ministeri Ranne sanoo.
Muutokset ajokorttisääntelyyn olisi tarkoitus saada voimaan viimeistään kesällä 2026.





