Mika Lintilän mukaan toimia sähkölaskujen kohtuullistamiseksi on tehty

Hallitus pyrkii tukemaan kansalaisia laskujen maksamisessa.
Sähkön hinta on noussut rajusti. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Sähkön hinta on noussut rajusti. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) mukaan toimia sähkölaskujen kohtuullistamiseksi on tehty.

Hallitus toteuttaa syyskuun alussa budjettiriihessä sovitun mukaisesti tuet, joilla helpotetaan niiden kotitalouksien asemaa, joilla on suuria sähkölaskuja, tiedotteessa todetaan.

Verotuksessa otetaan käyttöön väliaikainen sähköenergialaskujen perusteella myönnettävä kotitalousvähennys. Niille kotitalouksille, jotka eivät voi täysimääräisesti hyödyntää verovähennystä, otetaan käyttöön väliaikainen sähkötuki.

Sähkön hinnan voimakasta nousua pyritään kompensoimaan sähkövähennyksen ja sähkötuen lisäksi myös alentamalla sähkön arvonlisäverokantaa 24 prosentista 10 prosenttiin. Arvonlisäverokannan alentaminen koskisi vain sähkön myyntiä. Arvonlisävero alennettaisiin 1.12.2022-30.4.2023.

– Sähkövähennys auttaa esim. sähkölämmittäjiä. Sähkötuki pienituloisille pitää kaikki kohtuullistamisen piirissä. Sähkön ALV:n alennus vaikuttaa nopeimpana keinona, ministeri Lintilä toteaa Twitterissä.

Veteraanipoliitikon mukaan puolue elää menneisyydessä eikä sillä ole uskottavaa ohjelmaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74.
Henrik Vuornoksen mukaan on tärkeää, että mahdollisimman moni nuori saa kartuttaa työkokemusta.
Mainos