MC-21. Wiki Commons Denis Fedorko CC BY-SA 4.0

Matkustajakoneen tuotantoa siirretään edelleen Venäjällä

Alun perin Irkut MS-21:n sarjatuotannon piti käynnistyä jo vuonna 2016.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäläisen Irkut-yhtiön piti vuonna 2024 tuottaa kuusi keskimatkan MS-21-matkustajakonetta kotimaan liikenteeseen. Yhtään konetta ei valmistunut. Konetyypin sarjatuotantoa on lykätty jälleen: uusi määräaika on Rostehin toimitusjohtaja Sergei Tšemesovin mukaan vuosi 2026. Kuluvana vuonna tuotantoa ei voida vielä aloittaa, koska kaikkia sertifiointitestejä ei ole vielä tehty.

– Toivon, että saamme kaikki [koe]lennot lennettyä tänä vuonna. Niitä on paljon. Ja ensi vuonna sarjatuotanto alkaa, lupasi Tšemesov uutistoimisto Interfaxille.

Vielä joulun alla 2024, kun Aeroflotin johtajistoon kuulunut Ivan Batanov lipsautti MS-21:n tuotannon siirtämisestä, hän sai potkut. Venäjän pääministeri Mihail Mišustin oli luvannut 20. marraskuuta, että koneita alkaa saapua lentoyhtiöille vuonna 2025. Tšemesov sanoi samaa vielä lokakuussa korostaen, että Venäjän lentokoneteollisuus on valmis kilpailemaan Airbusin ja Boeingin kanssa.

Venäjän hallituksen laatiman lentokoneteollisuuden vuoteen 2030 saakka ulottuvan kehittämisohjelman mukaan ensimmäiset yhdeksän MS-21-konetta on määrä toimittaa lentoyhtiöille syys-joulukuussa 2025. Vuonna 2026 lentoyhtiöt voivat luottaa saavansa 31 konetta, ja vuoden 2030 loppuun mennessä koneiden kokonaismääräksi on luvattu 270.

Alun perin MS-21:n sarjatuotannon piti käynnistyä jo vuonna 2016. Sitten käynnistystä siirrettiin vuoteen 2019, ja sitten vuoteen 2020. Sen jälkeen tuotannon aloittamista lykättiin kahdesti, vuoteen 2022 ja 2024. Viime vuoden helmikuussa Tšemesov ilmoitti jälleen viivästymisestä, koska kone ei ollut läpäissyt vaadittavia testejä eikä vielä täyttänyt asetettuja turvallisuusvaatimuksia. Helmikuun lopulla Aeroflot sai MS-21:n muovisen maketin neljän luvatun toimivan koneen sijasta.

Venäjän hallitus pienensi 14. tammikuuta 2025 kotimaisten liikennekoneiden tuotantotavoitetta seuraavaksi kuudeksi vuodeksi. Jos aiemmin oletettiin, että vuoden 2030 loppuun mennessä vähintään 80 prosenttia venäläisten lentoyhtiöiden konelaivastoista olisi kotimaisia, nyt tavoite on laskettu 50 prosenttiin. Tällä hetkellä se on 19 prosenttia.

Vuoden 2023 lopussa Tšemesov lupasi Vladimir Putinille, että hän vie kotimaisen lentokonetuotannon Neuvostoliiton tasolle kuudessa vuodessa ja tuottaa 100 konetta vuodessa. Kolmen sotavuoden aikana tuotantolinjoilta on valmistunut vain viisi konetta, kolme Tupolev Tu-214:ää ja kaksi Iljušin Il-96-300:aa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)