Kahden toukokuun lopussa Irlannissa konkurssiin asetetun venäläisen lentokoneiden leasing-yrityksen GTLK Europe DAC:n ja GTLK Europe Capital DAC:n 37 matkustajalentokonetta tuomittiin 19. joulukuuta Irlannin ylioikeudessa pesänselvittäjän Teneo Restructuring Irelandin Damien Murranin ja Julian Moroneyn haltuun.
Päätös teki tyhjäksi monet vaatimukset, joita Dublinissa pääkonttoreitaan pitäneiden ja konkurssin tehneiden leasing-yhtiöiden Venäjällä sijaitseva emoyhtiö Joint Stock Company State Transport Leasing Company GTLK oli tehnyt koneiden omistusoikeuden saamiseksi. Oikeus ei löytänyt yhdellekään vaatimukselle laillisia perusteita.
Koneiden yhteisarvo on noin 1,8 miljardia euroa. Pesänselvittäjien tarkoitus on myydä koneet yhtiöiden konkurssipesien velkojen lyhentämiseksi.
Ylioikeuden tuomari kuitenkin huomautti, ettei usko pesänselvittäjien saavan koneita käsiinsä, koska ne ovat todennäköisesti Venäjällä. GTLK:n lakimiehet ilmoittivat, että eivät saaneet oikeudenmukaista käsittelyä Irlannissa, minkä vuoksi he haluavat asian käsiteltävän venäläisessä tuomioistuimessa. Tuomari ilmoitti, että GTLK:lle annettiin kaikki mahdollisuudet osallistua oikeuskäsittelyyn, mutta he valitsivat olla saapumatta.
Venäläisen sanomalehti Izvestijan tietojen mukaan kaikki 37 konetta voivat tässä tilanteessa joutua takavarikoiduiksi ulkomailla. Koneista 18 – viisi Airbus A320:tä, viisi A321:tä ja kahdeksan Boeing 777:ää – on Aeroflotin käytössä ja viisi Boeing 737-800:aa sen tytäryhtiöllä.
Kuusi B737-800:aa on S7 Airlinesilla Turkin, Armenian, Arabiemiraattien, Kiinan, Uzbekistanin ja Thaimaan reiteillä. Kolmea A319-konetta operoi Aurora, kahta Bombardier CRJ 200:aa Yamal Airlines ja loput kolme A321-konetta Yamal palautti GTLK:lle marraskuussa.
Venäjän liikenneministeriön kerrotaan todenneen, että koska oikeus päätti pesänselvittäjien hyväksi, venäläiset lentoyhtiöt eivät voi enää käyttää näitä koneita ulkomaanlennoilla. Koneet on käytännössä julistettu kaapatuiksi Venäjälle.
Venäjän oli My Investmentsin analyytikko Elena Sahnovan mukaan käytettävissä ulkomaanlentoihin 250 konetta ennen oikeuden päätöstä. Tuomio vähensi tätä määrää 15 prosentilla. Aeroflot on jo perunut talven kaikki lentonsa Dubaihin Moskovasta, Kazanista, Jekaterinburgista ja Novosibirskista koneiden takavarikoinnin riskin takia. Izvestijan mukaan Venäjän liikenneministeriö suosittelee lentoyhtiöitä lopettamaan kaikki sopimuksensa GTLK Europen kanssa.
Teoriassa pesänselvittäjille määrätyt koneet voisivat yhä lentää sellaisiin Moskovalle ystävällismielisiin maihin, jotka antaisivat takuut, että koneita ei takavarikoida, kertoo venäläisen Rustam Kurnajev ja kumppanit -lakitoimiston Dmitri Kletotškin Izvestijalle.





