Kuljetusliitot KL:n mukaan veturinkuljettajat päätyivät lakkoon, koska työnantaja ei ollut valmis edistämään työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista työehtosopimusneuvotteluissa.
– Työntekijöiden jaksaminen ja työelämän laatukysymykset eivät etene, koska ne ovat työnantajapuolen mielestä merkityksettömiä. Kuljetusalojen työntekijöiden terveydellä ja hyvinvoinnilla ei ilmeisesti ole mitään merkitystä, liitot toteavat yhteisessä tiedotteessa.
Kuljetusliitot KL:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Rautatiealan unioni RAU ja Suomen Merimies-Unioni SMU.
Liittojen mukaan veturinkuljettajan työ on äärimmäisen epäsäännöllistä ja se sisältää paljon yötyötä. Väsynyt työntekijä on liittojen mukaan iso turvallisuusriski niin itselleen kuin muille.
– Ammattiliittojen pitää vaatia työntekijöiden jaksamista parantavia kirjauksia työehtosopimuksiin, koska kokemus on osoittanut, että jos työnantaja esimerkiksi epäinhimillisellä vuororakenteella laskee säästävänsä euron, niin se euro tietysti säästetään.
Liittojen mukaan “työnantajapuolen yksipuolisesti päättämä yleinen linja” on radikaali muutos aiempaan ja tulee aiheuttamaan jatkossakin laajoja työmarkkinahäiriöitä.
– Kuljetusliitot tukevat RAU:n veturinkuljettajien lakkoa ja eivät tule sitoutumaan EK:n yksipuolisesti päättämään työmarkkinamalliin. Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen.
LUE MYÖS:
Linja-autot ruuhkautuneet junalakon takia
Kiitos #kuljetusliitot https://t.co/tWhhEnB3cC pic.twitter.com/QZKzjtclQU
— Tero Palomäki (@TeroPalomaki) March 20, 2023