Junarataa Lohjalla helmikuussa 2023. LEHTIKUVA / ANTTI HÄMÄLÄINEN

KL: Epävarmuus kustannuksista varjostaa lähijunaliikenteen laajentamista

Suomen Lähijunat arvioi kuntien osuuden lippuhinnoista jäävän jopa alle 20 prosenttiin, Traficomin mukaan verovaroja tarvitaan 65–85 prosentin edestä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Varsinais-Suomessa on kaavailtu laajamittaista lähijunaliikenteen aloittamista, mutta kuntien päätöksenteko asiassa on hidasta. Erityisesti kunnille kohdistuva hintalappu aiheuttaa epävarmuutta, kertoo Kauppalehti.

Useiden varsinaissuomalaisten kaupunkien ja kuntien kanssa paikallisliikenteen aloittamisesta neuvotteleva Suomen Lähijunat arvioi kuntien osuuden lippuhinnoista jäävän jopa alle 20 prosenttiin, kun taas Traficomin laskelmien mukaan lähijunien lippuhinnat vaativat subventiota 65–85 prosentin edestä. Esimerkiksi Helsingin seudulla joukkoliikenteen kuluista noin puolet katetaan verovaroilla.

Suomen Lähijunat -yhtiön toimitusjohtaja Antero Alkun mukaan tuen osuus lippuhinnasta voisi Varsinais-Suomessa olla alle 20 prosenttia ja seitsemän vuoden jälkeen lipputulot voisivat kattaa kustannukset.

Julkinen taho ostaa liikenteen palveluna, jolloin sen pitää myös EU-säädösten mukaan kantaa riski lipputuloista.

Suomen Lähijunien pitäisi saada pian päätöksiä kunnilta siitä, ovatko ne kiinnostuneita lähijunaliikenteen aloittamisesta. Yhtiö haluaisi liikennöidä jo vuonna 2025, mutta silloin varaukset rataverkolle pitäisi tehdä viimeistään 12. huhtikuuta tänä vuonna.

Suomen Lähijunat suunnittelee lähijunaliikenteen aloittamista esimerkiksi Turun, Oulun ja Vaasan seudulla. Yhtiö on ostanut 11 käytettyä junarunkoa VR:ltä ja aikoo investoida niiden kunnostukseen.

Ennen investointia kaluston korjaukseen Suomen Lähijunien pitäisi saada aikaan pitkiä 10–15 vuoden sopimuksia liikenteen ostamisesta kaupunkiseuduilta.

Kovin pitkään odotteluun yhtiöllä ei ole taloudellisia hartioita ja sen on päätettävä, mitä kalustolle tehdään.

Alkun arvion mukaan Rauma on ensimmäinen kaupunki, jonka kanssa lähijunaliikenne saadaan aloitettua. Hänen mukaansa päätös saataneen maaliskuussa.

– Heillä on asiat niin hyvin hoidettu valmiiksi. Heillä on vahva tahtotila ja on esimerkiksi Väyläviraston kanssa valmis suunnitelma siitä, miten Rauman keskustaan rakennetaan seisake, Alku sanoo Kauppalehdelle.

Yhtiö arvioi aikaisemmin Varsinais-Suomen ehtivän ensin, mutta päätöksenteko Turun seudulla on osoittautunut odotettua hitaammaksi. Alku uskoo optimismin lopulta voittavan.

– Uskomme, että Turku tulee puolen vuoden sisällä tekemään päätöksen, Alku sanoo.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)