Verkkouutiset

Nastarenkaiden kieltomerkki Lönnrotinkadulla Helsingissä 3. lokakuuta 2022. Helsingin kaupunki kokeilee nastarengaskieltoa 900 metrin matkalla Lönnrotinkadulla Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisellä osuudella. Kokeilu kestää vuoteen 2025 asti., LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Kaupunki kokeilee nastarenkaiden kieltoa

Kokeilulla halutaan herättää tietoisuutta kitkarenkaiden ympäristöhyödyistä.

Helsingin kaupunki kokeilee nastarengaskieltoa Lönnrotinkadulla. Kokeilu aloitettiin tänä syksynä ja sen on tarkoitus kestää vuoteen 2025 saakka. Kielto käsittää Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisen osuuden noin 900 metrin pituudelta. Kielto koskee ainoastaan läpiajoa eli kiinteistöille ajaminen nastarenkailla on mahdollista kokeilun aikana.

– Nastarengaskieltokokeilulla halutaan herättää tietoisuutta kitkarenkaiden ympäristöhyödyistä ja selvittää kiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Lisäksi arvioidaan kiellon seurauksia ja yleistä toimivuutta. Sitä ei ole käynnistetty kenenkään kiusaksi, ympäristöjohtaja Esa Nikunen ja kaupunkiympäristön toimialan ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta perustelevat kokeilua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.

Haaparannan ja Nikusen mukaan Helsinki on tehnyt vuosia määrätietoista työtä pölypitoisuuksien vähentämiseksi.

– Tutkimusten perusteella nastarenkaiden käytön rajoittaminen vaikuttaa merkittävästi hengitettävien hiukkasten pitoisuuksiin. Mitattujen näytteiden perusteella iso osa katupölystä on peräisin päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat. Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuuden pienentyminen on vähentänyt pölyhaittoja.

Hiukkaspitoisuudet ovat viime vuosina pienentyneet Helsingissä, mutta eivät vielä riittävästi. Helsinki on asettanut tavoitteeksi vähentää nastarenkaiden osuuden 30 prosenttiin talvikauteen 2030−2031 mennessä. Tieliikennelaki on vuodesta 2020 lähtien mahdollistanut nastarenkaiden käyttökiellot pölyn kannalta ongelmallisilla katuosuuksilla.

– Tämä on todennäköisesti tehokkain kaupungin käytössä oleva keino nopeuttaa nastattomien talvirenkaiden yleistymistä. Esimerkiksi Oslossa on erittäin tehokkaaksi osoittautunut nastarenkaiden käyttömaksu. Suomen lainsäädäntö ei kuitenkaan mahdollista kaupungeille maksujen käyttöönottoa, Haaparanta ja Nikunen kirjoittavat.

He muistuttavat, että nastattomien talvirenkaiden yleistyminen vähentää myös tarvetta pääväylien uudelleenpinnoitukseen.

– Samalla säästetään kustannuksia, vähennetään meluhaittoja ja liikenneruuhkia. Lisäksi melua vähentävän niin sanotun hiljaisen asfaltin käyttöä voidaan lisätä.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS