Kaupoissa yleistyneiden itsepalvelukassojen uskottiin lisäävän asioinnin mukavuutta ja nopeutta. Todellisuudessa itsepalvelukassat eivät ole lunastaneet lupauksiaan ja kaupat ovat kärsineet niiden takia suoranaisista taloudellisista tappioista. Asiasta kirjoittaa BBC.
Ongelmia aiheuttaa esimerkiksi se, että itsepalvelukassalle vaaditaan monesti työntekijä korjaamaan siinä ilmenneitä ongelmia. Tämä taas tarkoittaa sitä, että itsepalvelukassat eivät ole vähentäneet kaupan henkilökunnan työmäärää toivotulla tavalla.
Toinen itsepalvelukassoihin liittyvä ongelma on varastelu. Kaupasta voi olla helpompi varastaa tuotteita tai väärentää niiden hintalappu, kun kassalla kukaan työntekijä ei ole seuraamassa.
BBC:n haastatteleman asiantuntijan mukaan itsepalvelukassat ”eivät ole lunastaneet mitään lupauksistaan”.
– Kaupat näkivät [itsepalvelukassojen] olevan seuraava suuri askel. Jos ne saisivat vakuutettua kuluttajat ajattelemaan, että itsepalvelukassa olisi se paras tapa tehdä ostoksia, silloin kaupat voisivat leikata työvoimaansa. Nyt ne huomaavat, että ihmiset kaipaavat siinä apua, tai he varastavat tavaraa. Kaupat tajusivat, että ne eivät säästä rahaa vaan häviävät rahaa, Drew’n yliopiston apulaisprofessori Christopher Andrews sanoo BBC:lle.
Edellä mainittujen ongelmien lisäksi on hyvä huomioida, että itsepalvelukassojen asentaminen on vaatinut kaupoilta suuria rahallisia panostuksia. Myös niiden huoltotoimenpiteet aiheuttavat jatkuvasti lisäkustannuksia kaupoille.
Itsepalvelukassojen aiheuttamat ongelmat ovat saaneet jotkut kaupat jopa luopumaan itsepalvelukassoista ja siirtymään pelkkiin perinteisiin palvelukassoihin.




