Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 prosenttia suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin.
Yhteistyössä Mieli ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen.
– Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo tiedotteessa.
Kekäle on tänä vuonna kumppanina Mieli ry:n Mielinauha-kampanjassa. Sen avulla halutaan lisätä myönteistä puhetta mielenterveydestä ja kerätä varoja mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle Suomessa. Mielinauhoja voi ostaa Kekäleen 13 myymälästä ja verkkokaupasta, myös kaikki myyjät kantavat nauhoja kevään ajan tärkeän asian puolesta.
– Terve itserakkaus on taito, jota voi ja kannattaa harjoitella ja opetella. Itsemyötätuntoinen ajattelu ja puhe vaikuttavat positiivisesti hyvinvointiin ja empatiakykyyn. Itselleen armollinen haluaa muillekin hyvää, muistuttaa Mieli ry:n asiantuntijapsykologi Mari Huhtiniemi.
Tutkimus toteutettiin Innolink Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissajoulukuussa 2023. Tutkimusvastauksia saatiin yhteensä 750 naiselta. Otos kiintiöitiin iän ja maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilasi Kekäle.





