Vaikka Yhdysvaltojen Ukraina-linjan tulevaisuuteen liittyy yhä suuria epävarmuustekijöitä, kiinnostaa puolustussotaa käyvä maa yhä suuria yhdysvaltalaisia yhtiöitä ja sijoittajia. McDonald’sin kaltaisten yhtiöiden panostukset luovat uskoa siihen, ettei Yhdysvallat ole ainakaan kokonaan hylkäämässä Ukraina, The New York Times uutisoi.
Juuri pikaruokajätti McDonald’s nauttii laaja suosiota Ukrainassa. Ketju aikoo avata maahan kymmenen uutta ravintola pelkästään tämän vuoden aikana, jolloin Ukrainassa tulee olemaan enemmän McDonald’seja kuin ennen Venäjän hyökkäystä helmikuussa 2022. Jopa Ukrainan puolustusvoimat on hyödyntänyt hampurilaisketjun suosiota rekrytointikampanjoissaan, kysymyllä mainoksissa ”miten monta juustohampurilaista pystyt ostamaan miljoonan hryvnian pestautumisbonuksella”.
Ukrainassa McDonald’s maksoi pelkästään viime vuonna veroja yhteensä 60 miljoonan dollarin edestä. Ketju on jo pitkään ollut maassa todella suosittu, ja jo vuonna 2011 Kiovan päärautatieaseman McDonald’s arvioitiin maailman toiseksi vilkkaimmaksi. Ravintolat suljettiin hetkellisesti Venäjän hyökäyttyä Ukrainaan kolme vuotta sitten, mutta Ukrainan ulkoministeri Dmytro Kuleba pyysi yhdysvaltalaisen virkaveljensä Antony Blinkenin apua ketjun houkuttelemiseksi takaisin maahan.
McDonaldsin laajentuminen kielii Ukrainan talouden myönteisestä kehityksestä. Ukrainan povataan tänä vuonna 2-3 prosentin talouskasvua, vaikka sota luonnollisesti on vaatinut veronsa.
– Tämä osoittaa, että sodasta huolimatta Ukrainan taloudessa on havaittavissa positiivista dynamiikkaa. Jos McDonald’sin kaltainen yritys voi toimia täällä, osoittaa se kaikille muille sijoittajille, että myös he voivat luottavaisin mielin toimia täällä, sanoo Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin taloudellinen neuvonantaja Viktor Mykyta lehdelle.





