Kaupassa käyminen on varsin arkinen tapahtuma. Senkin voi kuitenkin hoitaa monella tavalla. Fiksusti tai vähemmän fiksusti. Iltasanomat haastatteli kahta kassatyöntekijää asian tiimoilta ja kysyi heidän vinkkejään fiksumpaan kassalla asiointiin.
Kiilaaminen on työntekijöiden mielestä ärsyttävää. Viime hetkellä tuotteen hakeminen toiselta puolelta kauppaa tai sormien nuolaisu ennen muovipussin avaamista ei ansaitse ammattilaisten kiitosta. Kylmätuotteen jättäminen kassalla aiheuttaa oman ongelmansa.
– Tuote pitää viedä takaisin. Sitä varten tarvitsee kutsua toinen työntekijä, jonka oma työ keskeytyy tämän takia, kassatyöntekijä Veera sanoo IS:lle.
Myös ostoshihnalla asettelulla on merkitystä.
– Kun itse olen asiakkaana kaupassa, pyrin latomaan ostoksiani hihnalle siinä järjestyksessä missä pakkaan ne lopulta ostoskassiini. Eli painavat ensin ja pehmeät ja herkästi rikkoutuvat tai litistyvät viimeisenä, Veera kertoo.
– Ostaessani muovipussin avaan ja laitan sen hihnalle ennen ostoksiani, varsinkin jos pakkaaja on mukana. Näin kassatyöntekijän ei tarvitse kurkotella pussia varten.
Tervehtiminenkään ei ole kassalla itsestäänselvyys. Erityisesti keski-ikäiset miehet, perheenäidit ja teinitytöt jättävät usein tervehtimättä. Sen sijaan yli 70-vuotiaat tervehtivät lähes aina.
– Heidän kanssaan on aina ihanaa vaihtaa muutama sana, kassatyöntekijä Mia Nokkanen kehuu.





