Ilmavoimat järjestää Protective Fence 25 -harjoituksen 22.‒26. syyskuuta. Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 50 lentokonetta ja 1 200 sotilasta.
Protective Fence 25 on syksyn suurin lentotoimintaharjoitus Suomessa. Ilmavoimien päätukikohtien lisäksi käytössä ovat Oulun, Vaasan ja Kokkola-Pietarsaaren lentokentät sekä Kallaxin tukikohta Ruotsin Luulajassa.
‒ Protective Fence 25 -harjoituksen tavoite on vahvistaa Ilmavoimien puolustuskykyä ja valmiutta. Toteutamme harjoituksessa suuren konemäärän ilmaoperaatioita hajautetusta ryhmityksestä Ilmavoimien taistelutavan mukaisesti, kertoo harjoituksen johtajana toimiva Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Vesa Mäntylä tiedotteessa.
Suomalaisten lisäksi Protective Fence 25 -harjoituksessa on mukana liittolaisten joukkoja Ruotsin ja Tanskan ilmavoimista. Harjoitus on koordinoitu Britannian johtaman Joint Expeditionary Force (JEF) -maaryhmän TARASSIS-harjoituskokonaisuuden kanssa. Kokonaisuuteen liittyy harjoitustoimintaa Pohjoismaissa ja Itämeren alueella syys-lokakuussa.
Protective Fence 25 -harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 50 lentokonetta, joista 30 on suomalaisia F/A-18 Hornet -hävittäjiä.
Hornetien lisäksi mukana on Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneita sekä kuljetus- ja yhteyskoneita, Maavoimien NH90-helikoptereita, Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -valvontakone, Ruotsin ilmavoimien JAS 39 Gripen -hävittäjiä sekä Ruotsin ja Tanskan ilmavoimien C-130 Hercules -kuljetuskoneita.
Maavoimista harjoitukseen osallistuu myös ilmatorjunnan ja elektronisen sodankäynnin joukkoja.
Lentokoneet käyttävät harjoituksen aikana Ilmavoimien päätukikohtien (Rovaniemi, Kuopio-Rissala, Jyväskylä-Tikkakoski ja Tampere-Pirkkala) lisäksi Oulun, Vaasan ja Kokkola-Pietarsaaren lentokenttiä sekä Kallaxin tukikohtaa Ruotsin Luulajassa.
Lennot suuntautuvat pääasiassa Rovaniemen, Kajaanin, Kuopion, Jyväskylän ja Vaasan väliselle harjoitusalueelle sekä Perämeren ylle. Lentotoiminta päättyy iltaisin kello 23.00 mennessä.
Harjoitukseen liittyy lentotoimintaa matalilla lentokorkeuksilla sekä yliäänilentoja, jotka lennetään mantereen päällä ollessa yli kymmenen kilometrin korkeudessa.
Harjoituksessa käytetään myös lentokoneiden omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtu- ja silppuheitteitä. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja, Ilmavoimat kertoo.





