Sähköautojen omistajat voivat myös osaltaan vaikuttaa siihen, että sähkön kysyntä jakautuu tasaisemmin ympäri vuorokauden ja korkeat kysyntäpiikit tasaantuvat. Tämä vaikuttaa suoraan sähkön saatavuuteen ja hintaan.
– Sähköautoilijat voivat osaltaan vaikuttaa tähän siirtämällä autonsa latauksen sellaisiin ajankohtiin, joissa kysyntäpiikit eivät ole korkeimmillaan. Se voi näkyä säästönä myös omassa kukkarossa, kertoo Iltalehdelle K-Auton palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff.
Hän vinkkaa, että selkeät kysyntäpiikit osuvat aamukahdeksan ja keskipäivän välille sekä alkuiltaan. Kotona autoa kannattaa siis iltayhdentoista jälkeen. Työpaikan latauspisteellä autoa ei kannata roikottaa.
Bonsdorffin mukaan lataus kannattaa ajastaa tai automatisoida esimerkiksi älypuhelin- ja lataussovelluksilla tai talotekniikan avulla. Sähköautoa kannattaa myös korkean kysynnän ajalla ladata vain sen verran kuin sitä omiin ajoihin tarvitsee.
Hän muistuttaa, että pelkkä sähköauton hankinta ja sen roikottaminen kodin tai työpaikan latauspisteellä on vielä kaukana energiaa säästävästä autoilusta.
– Sähköautojen latauksista suurin osa tapahtuu kotona tai työpaikoilla, joten tältä osin arjen valinnoilla on suuri merkitys sähkön kysyntäpiikkien tasaamisessa.