Verkkouutiset

Suomen merivoimien Hamina-luokan ohjusvene. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

HS: Tällaista häirintää Venäjä tekee Itämerellä

Puolustusvoimien mukaan poikkeavaa toimintaa havaitaan aika ajoin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Puolustusvoimat havaitsee aika ajoin poikkeavaa toimintaa Suomen merialueilla ja ilmatilassa. Näitä ovat gps-häirintä, alueloukkaukset ja laserilla sokaiseminen, kertoo Helsingin Sanomat.

Pääesikunnassa operatiivisen osaston apulais­osasto­päällikkönä toimiva eversti Markku Viitasaari kertoo, että osaa poikkeavasta toiminnasta voidaan pitää tahallisena.

– Nykypäivän sotalaivojen ja ilma-alusten navigointijärjestelmät ovat niin tarkkoja, että alueloukkauksia ei tapahdu vahingossa, hän kertoo HS:lle.

Suomen rajan ylittäminen laivalla tai lentokoneella johtuu hänen mukaansa yleensä huolimattomuudesta tai välinpitämättömyydestä.

– Ne saattavat leikata jonkun valtakunnan rajalinjassa olevan mutkan tai kulman vaivautumatta kiertämään sitä. Mutta se tutkitaan aina alueloukkauksena.

Puolustusvoimien valvontatiedostojen mukaan vuosina 2014–2022 alueloukkauksia tai epäiltyjä alueloukkauksia oli 39, joista 17:n aiheuttajana oli venäläinen lentokone tai laiva.

Yleisin häirinnän muoto ovat HS:n mukaan gps-häiriöt. Vuonna 2022 liikenne- ja viestintävirasto Traficomille tehtiin 65 ilmoitusta ilma-alusten lennonaikaisesta gps-signaalin katkeamisestai tai heikentymisestä.

Eversti Viitasaaren mukaan gps-häirintä on aina tahallista.

– Se on aivan tahallista, mutta ketä vastaan se on suunnattu, se on aina tulkintakysymys.

Suomen raja-alueiden gps-häiristö iso johtuu hänen mukaansa Venäjän omasuojahäirinnästä, jolla se pyrkii häiritsemään signaalia sotilaskohteidensa lähellä.

Viitasaari kertoo, että viime vuosina on havaittu myös Venäjän puolelta selkeästi Suomen puolelle kohdistuvaa gps-häirintää.

– Selkeitä motiiveja ei voida tunnistaa, koska Puolustusvoimien järjestelmät on varmistettu niin, että ne eivät ole gps-riippuvaisia. Se on ehkä pikemminkin voimanosoitusta, että tällaiseen on kyky.

Vuosittain muutama suomalainen lentokone tai laivaa joutuu venäläisten lasermittauksen kohteeksi. Tällä mitataan kohteen etäisyyttä.

– Jos tunnistustehtävällä olevaa konetta kohti tulee sokaiseva laser, niin voi olla ihan fyysisen vammautumisen vaara. Se ei ole epätavallista tai rikollista, mutta sitä pidetään epäammattimaisena, Viitasaari kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Katso koko video TÄSTÄ
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)