EU-komissaari Jutta Urpilainen (sd.) kertoo Helsingin Sanomissa, että ei asetu ehdolle eurovaaleihin keväällä.
Urpilaisen mukaan hän haluaa elää arkea alakouluikäisten lastensa kanssa samassa maassa. Urpilaisen ulkoministeriön virkamiehenä työskentelevän puolison komennus Brysselissä päättyy, joten ensi vuonna koko perhe on Suomessa.
Urpilainen sanoo, ettei presidentinvaalin tulos ollut vaikuttamassa päätökseen, joka oli tehty jo kauan ennen kampanjan alkua. Komission kautta on jäljellä vuoden loppuun, joten tulevia kuvioita hän ei vielä mieti.
– En poissulje paluuta kotimaan politiikkaan, mutta juuri nyt se ei myöskään vaikuta todennäköiseltä.