Hallitus laittaa sata miljoonaa euroa metsien suojeluun

Ministerin mukaan päätös tuplaa tällä kaudella suojellun metsän määrän.
Talvinen metsä Oulussa 3. joulukuuta 2022. LEHTIKUVA / EIJA KONTIO
Talvinen metsä Oulussa 3. joulukuuta 2022. LEHTIKUVA / EIJA KONTIO

Hallitus on päättänyt suojella noin 30 000 hehtaaria valtion omistamaa metsää. Asiasta kertoo ilmasto- ja ympäristöministeri Maria Ohisalo (vihr.).

– Päätimme tänään suojella noin 30 000 hehtaaria valtion omistamaa metsää. Kohteiden markkina-arvo on yli 100 miljoonan euron luokkaa.

– Tällä kertarysäyksellä melkein tuplattiin tällä hallituskaudella suojellun metsän määrä, ja kyseessä on yksi isoimmista metsiensuojelua koskevista päätöksistä koko 2000-luvulla, Ohisalo sanoo tiedotteessa.

Suojeltavien metsien joukosta Ohisalo mainitsee esimerkiksi Sallan Tuntsan ja Kuusamon Kivijärven.

Lisätalousarvion päätöksen myötä suojellaan yli 50 kohdetta ympäri Suomen. Osa näistä alueista on ollut metsätalouskäytön ulkopuolella jo entuudestaan.

– Kerran suojeltu on aina suojeltu, eikä näitä metsiä voida enää palauttaa talouskäyttöön, Ohisalo toteaa.

Veteraanipoliitikon mukaan puolue elää menneisyydessä eikä sillä ole uskottavaa ohjelmaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74.
Henrik Vuornoksen mukaan on tärkeää, että mahdollisimman moni nuori saa kartuttaa työkokemusta.
Mainos