Verkkouutiset

Autoliikennettä Sörnäisten rantatiellä Helsingissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

EU-parlamentti äänestää polttomoottoreista – ”kaikkien ei tarvitse kulkea sähköllä”

Liikenteen lisäksi tiukkoja äänestyksiä odotetaan myös päästökaupasta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Euroopan parlamentti äänestää tänään useista ilmastopaketin esityksistä. Äänestyksissä on mukana esimerkiksi EU:n päästökauppaan, liikenteeseen ja maankäyttöön liittyviä esityksiä.

Parlamentin ympäristövaliokunta esittää, että uusien henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä, mikä tarkoittaisi käytännössä uusien polttomoottoreiden kieltoa EU-alueella.

Parlamentin suurin ryhmä keskusta-oikeistolainen EPP kannattaa lievempää 90 prosentin tavoitetta, joka jättäisi tilaa myös muille teknologioille.

– Me uskomme teknologianeutraaliin toimintamalliin eli siihen, että kaikkien autojen ei tarvitse kulkea sähköllä tai vedyllä vaan voi olla myös muita kestäviä polttoaineita, sanoo kokoomuksen europarlamentaarikko Henna Virkkunen.

Vihreiden europarlamentaarikko Ville Niinistön mukaan olisi loogisempaa mennä suoraan täyteen kieltoon henkilöautojen ja pakettiautojen osalta, koska polttomoottori aiheuttaa aina käytön yhteydessä hiilidioksidipäästöjä ja pienhiukkaspäästöjä.

– Olisi loogisempaa mennä suoraan siihen, että henkilöautot sähköistyvät. Biokaasulle ja näille muille ratkaisuille on polttomoottorikiellon jälkeenkin tilaa työkoneissa, raskaassa liikenteessä, lentoliikenteessä ja meriliikenteessä, Niinistö sanoo.

Suomelle tärkeä talvimerenkulku on huomioitu teollisuusvaliokunnan esityksessä niin, että se sisältää nyt laskentakaavan, joka huomioi aluksen jääluokituksen aiheuttaman ylimääräisen polttoaineenkulutuksen.

Liikenteen lisäksi tiukkoja äänestyksiä odotetaan myös EU:n päästökaupasta ja maankäytön sektorista. Päästökaupassa komissio ja parlamentin ympäristövaliokunta haluaisivat luopua päästöoikeuksien ilmaisjaosta.

Keskustan Mauri Pekkarinen kantaa huolta siitä, mitä päästöoikeuksien ilmaisesta jaosta luopuminen tarkoittaa vientiyritysten kannalta.

– Teollisuusvaliokunta lähtee siitä, että ilmaiset päästöoikeudet pitää turvata niiltä osin yrityksen tuotantoa, kun tuotanto menee EU:n ulkopuolelle, Pekkarinen sanoo.

Vasemmistoliiton europarlamentaarikko Silvia Modigin mukaan päästöoikeuksien ilmaisjako lisää päästöjä ja siksi siitä tulisi päästä eroon.

– Ymmärrän tarpeen siirtymässä tukea teollisuutta ja suojella työpaikkoja, mutta ilmaisjako hidastaa vihreää siirtymää, koska se on vienyt kannusteen investoida, Modig sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)