Epäilyksiä uudesta tieliikennelaista: Lisää tulkinnanvaraisuutta ja heikentää turvallisuutta

Liikennevakuutuskeskus LVK:n mukaan esitykset tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ovat pääosin kannatettavia. Esitysluonnos lisää kuitenkin joissain tilanteissa tulkinnanvaraisuutta ja liikenneturvallisuusvaikutusarviot ovat suppeita.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomessa tapahtuu joka vuosi noin 100 000 lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvattavaa liikennevahinkoa. Tämän lisäksi vapaaehtoisesta autovakuutuksesta korvataan vuosittain noin 120 000 törmäysvahinkoa. Tieliikennelain säännöksiä joudutaan siis merkittävissä määrin tulkitsemaan vakuutusyhtiöissä.

– Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää, että tieliikennelain säännökset ovat mahdollisimman selkeitä ja yksiselitteisiä, LVK:n lakiasiainpäällikkö Visa Kronbäck toteaa.

Vuonna 2015 liikennevakuutuksesta korvattiin lähes 43 000 pysäköintialueilla sattunutta liikennevahinkoa, mikä vastaa 45 prosenttia kaikista liikennevahingoista. LVK:n mielestä laissa pitäisi määrittää, että pysäköintialueilla noudatetaan yleisiä tieliikennesääntöjä.

– Lisäksi pysäköintialueilla vallitsee nykyisin lähtökohtaisesti viereisen kadun nopeusrajoitus, joka joissain tapauksissa on pysäköintialueelle liian korkea, Kronbäck toteaa.

Tien määritelmää on esityksessä perusteettomasti laajennettu käsittämään osittain sellaisiakin alueita, jotka eivät käytännössä ole liikennöintiin tarkoitettuja, esimerkkeinä ojat tai luiskat. Tämä saattaa lisätä tulkinnanvaraisuutta esimerkiksi vastuukysymyksiä pohdittaessa.

LVK:n mukaan tulkintaerimielisyyksiä lisää myös ennakointiperiaatteen voimakas korostaminen. Tieliikennelakiin esitetään lisättäväksi ennakointivelvollisuuden käsite, jonka mukaan tienkäyttäjän olisi pyrittävä varautumaan myös toisen tienkäyttäjän virheisiin.

– Ennakointiperiaatetta on sovellettu vakiintuneesti luottamusperiaatteen rinnalla nykyisinkin, eikä tätä tulisi lain tasolla korostaa ainakaan luottamusperiaatteen kustannuksella, LVK toteaa lausunnossaan.

Lisäksi esitysluonnoksessa arvio talvirenkaiden käytöstä siirtyisi ajoneuvon omistajille. LVK:n mielestä inhimilliseen arvioon perustuva kelisidonnaisuus tulee todennäköisesti vaikuttamaan heikentävästi liikenneturvallisuuteen.

Liikenneturvallisuus huomioitava

Esitysluonnoksen mukaan pysäköinti kaksisuuntaisella kadulla vastakkaisen ajosuunnan puolella sallittaisiin. Luonnoksessa ei määritetä ehtoja tai rajauksia pysäköinnille. LVK toteaa, että turvallinen pysäköinti edellyttää riittävän leveää ajorataa.

– Useamman ajokaistan ylittäminen ajoradan reunaan pääsemiseksi kasvattaa onnettomuusriskiä merkittävästi.

Esitysluonnoksessa mahdollistettaisiin myös teknisten laitteiden nykyistä laajempi käyttö ajon aikana. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan havaintovirhe oli onnettomuuden taustariskinä peräti joka kuudennessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuonna 2015.

LVK esittää, että ajoneuvossa käytettävien mobiililaitteiden käyttö on sallittua ainoastaan tilanteessa, jossa laite kytkeytyy ajoneuvon turvallisuusstandardoituun järjestelmään ja laitetta käytetään ajoneuvon käyttöliittymän kautta.

Lisäksi esitysluonnoksessa päiväsakkorangaistuksen edellyttämä ylinopeus olisi yli 30 km/h. Ylinopeuden minimiarvossa ei esityksen mukaan otettaisi huomioon nopeusrajoituksen suuruutta.

– Tämä on ongelma erityisesti taajama-alueilla, joissa pienetkin ylinopeudet saattavat johtaa vakaviin seurauksiin. Puuttumiskynnyksen pitäisi olla esitettyä tiukempi, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huomauttaa.

Poimintoja videosisällöistämme

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)