Verkkouutiset

Ilmapalloja Verkkokauppa.comissa Helsingissä Black Friday -ostospäivänä 25. marraskuuta 2022. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Black Weekin kasvu jakautui koko viikolle, näitä tuotteita suomalaiset ostivat

Perjantai oli edelleen tarjousviikon vilkkain myyntipäivä.

Verkkokaupan kasvu jakautui tämän vuoden Black Fridayn aikana aiempaa tasaisemmin koko viikolle, ilmenee maksupalveluyritys Klarnan julkaisemasta ostosdatasta.

Black Friday eli musta perjantai on Yhdysvalloista lähtöisin oleva ostojuhla, jolloin kaupat myyvät tuotteita tarjoushintaan. Viime vuosina Black Friday-tarjouskampanjat ovat laajentuneet koskemaan kokonaista viikkoa yhden tarjouspäivän sijasta. Tänä vuonna Black Week -tarjousviikko ajoittui päiville 21. marraskuuta – 28. marraskuuta.

Suurin myynti datan perusteella koettiin Black Fridayna, mutta eniten kasvua viime vuoteen verrattuna tapahtui heti alennusviikon ensimmäisenä maanantaina (15 prosenttia). Koko viikon aikana verkkokauppa kasvoi kahdeksan prosenttia ja Black Weekin jälkeisenä Cyber Monday -alennuspäivänä 11 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

Black Fridayn ensimmäisen tunnin verkkomyynti kasvoi Klarnan tilastojen mukaan 1375 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan normaalina ostospäivänä.

– Tutkimustemme mukaan yli puolet suomalaisista (67 prosenttia) suunnitteli jo etukäteen ostavansa jotain alennusviikon aikana, joten verkkomyynnin kasvu edellisvuoteen ei tule yllätyksenä. Näyttää kuitenkin siltä, että parhaita alennuksia etsitään koko viikon ajan eikä vain perjantaina, ja että Cyber Monday -alennuspäivä on tullut jäädäkseen, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.

Koko viikon aikana suomalaiset ostivat erityisesti elektroniikkaa, viihdettä sekä urheilu-, harrastus- ja vapaa-ajan tuotteita. Verrattuna normaaliin myyntimäärään tarjousviikolla kasvoivat etenkin kenkien liukuesteiden (488 prosenttia) ja frisbeegolf-tuotteiden (245 prosenttia) kysyntä.

Klarnan aikaisemmin tekemän tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista verkkokauppaostajista tiesi jo entuudestaan, mitä aikoo ostaa verkosta ja yli puolet (54 prosenttia) uskoi tekevänsä isompia ostoksia alennusviikolla.

Koko viikon aktiivisimmat ostosten tekijät löytyvät 25–40 -vuotiaista (48 prosenttia). Naiset tekivät ostoksia selvästi miehiä useammin. Väkilukuun suhteutettuna ostoksia tehtiin datan perusteella eniten Lapissa, Pohjanmaalla ja Uudellamaalla. Vähäisintä ostosten teko väkilukuun suhteutettuna oli tarjousviikon aikana Ahvenanmaalla ja Päijät-Hämeessä.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS