Runsaista alennusmyynneistään tunnettu maailmanlaajuinen Black Friday -tapahtuma järjestettiin Suomessa edellisvuotta hieman pienemmin. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella alennusten määrän ja suuruuden viime vuosina nähty kasvu kääntyi laskuun tänä vuonna. Myös niin sanottuja ”keinotekoisia” alennuksia oli vähemmän.
Keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna 4,72 kun viime vuonna se oli 5,08. Hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista, kun viime vuonna luku oli 42 prosenttia. Jopa 21 prosentilla tuotteista oli marraskuun alkuun nähden kalliimpi hinta Black Fridayn yhteydessä.
– Lukujen valossa Black Fridayn alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta, mutta tarjoukset alkoivat aikaisemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle. 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja”, Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.
Kuluttajan kannalta positiivinen asia oli niin kutsuttujen ”keinotekoisten” tarjousten vähentyminen.
– Merkittävää oli myös keinotekoisten alennusten määrän lasku. Niitä oli edelleen noin 8 prosenttia kaikista alennuksista, eli näillä tuotteilla hintoja oli nostettu lokakuun 1. päivän jälkeen ja laskettu sen jälkeen Black Fridayksi suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi. Määrä laski kuitenkin yli neljä prosenttiyksikköä viime vuodesta. Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia.
Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.