Verkkouutiset

Ilmapalloja Verkkokauppa.comissa Helsingissä Black Friday -ostospäivänä 25. marraskuuta 2022. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Black Fridayn keinotekoiset alennukset selvässä laskussa

Toisaalta alennuksia oli muutoinkin aiempaa vähemmän.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Runsaista alennusmyynneistään tunnettu maailmanlaajuinen Black Friday -tapahtuma järjestettiin Suomessa edellisvuotta hieman pienemmin. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella alennusten määrän ja suuruuden viime vuosina nähty kasvu kääntyi laskuun tänä vuonna. Myös niin sanottuja ”keinotekoisia” alennuksia oli vähemmän.

Keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna 4,72 kun viime vuonna se oli 5,08. Hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista, kun viime vuonna luku oli 42 prosenttia. Jopa 21 prosentilla tuotteista oli marraskuun alkuun nähden kalliimpi hinta Black Fridayn yhteydessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Lukujen valossa Black Fridayn alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta, mutta tarjoukset alkoivat aikaisemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle. 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja”, Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.

Kuluttajan kannalta positiivinen asia oli niin kutsuttujen ”keinotekoisten” tarjousten vähentyminen.

– Merkittävää oli myös keinotekoisten alennusten määrän lasku. Niitä oli edelleen noin 8 prosenttia kaikista alennuksista, eli näillä tuotteilla hintoja oli nostettu lokakuun 1. päivän jälkeen ja laskettu sen jälkeen Black Fridayksi suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi. Määrä laski kuitenkin yli neljä prosenttiyksikköä viime vuodesta. Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia.

Keinotekoisia alennuksia pyritään jatkossa estämään lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)