Anu Vehviläisen puhemiesmuotokuva julkistettiin

Entisen puhemiehen muotokuva paljastettiin perjantaina Eduskuntatalossa.
Eduskunnan entinen puhemies Anu Vehviläinen muotokuvansa paljastustilaisuudessa Helsingissä 15. syyskuuta 2023. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN
Eduskunnan entinen puhemies Anu Vehviläinen muotokuvansa paljastustilaisuudessa Helsingissä 15. syyskuuta 2023. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Muotokuvan on toteuttanut valokuvataiteilija Erica Nyholm. Puhemiehen edustustilaan sijoitettava teos on eduskunnan puhemiesten muotokuvakokoelman toinen taidevalokuvana toteutettu muotokuva.

Eduskunta teettää perinteisesti entisistä puhemiehistä muotokuvan. Anu Vehviläinen (kesk.) toimi eduskunnan puhemiehenä 2020–2022. Kansanedustajana hän on toiminut vuosina 1995–2003 ja 2007–2023.

Vehviläinen on toiminut myös liikenneministerinä 2007–2011 ja kunta- ja uudistusministerinä 2015–2019. Vehviläinen edusti Pohjois-Karjalan ja sittemmin Savo-Karjalan vaalipiiriä.

Pääministerin mukaan Wille Rydmanin esittämistä avustuskriteereistä eri ole hallituksessa sopua.
Valtiovarainvaliokunta sai valmiiksi mietintönsä valtion toisesta lisätalousarviosta.
Tilanteeseen tarvitaan ratkaisu nopeasti, sanoo Jarno Limnell.
Mainos