Verkkouutiset

Punaviiniostoksilla Alkossa Helsingissä. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Alkon juomavalinnoissa näkyy kukkaroystävällinen kuluttaminen

Myös maailmantilanteen muuttuminen ja ilmastonmuutos näkyvät kuluttajien juomavalinnoissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskisen mukaan trendikkäimmät juomat ovat nyt paikallisesti tuotettuja, maustettuja tai spritzejä.

– Samppanja saa rinnalleen muita laadukkaita kuohuviinejä. Alkon Vihreä valinta -merkki on vakiinnuttanut paikkansa Alkon asiakkaiden sydämissä.

Koskinen toteaa, että suomalaiset ovat kulutustottumuksissaan varsin valveutuneita.

– Tuotteidemme Vihreä valinta -merkintä kertoo tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Viime vuonna myydyistä litroista jo noin 52 prosenttia oli vihreitä litroja. Ympäristön kuormitusta voidaan vähentää esimerkiksi kestävillä viljelymenetelmillä, veden- ja energiankulutusta vähentämällä sekä aiempaa kevyemmillä pakkauksilla, hän kertoo.

Juomapakkaus on ilmastoasia

Ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ovat ilmastovaikutukset.

Alkon mukaan uudet pakkaustavat murentavat vanhoja viinikäsityksiä. Myytin siitä, että lasipullo on viinille ainoa oikea pakkaus, voi unohtaa.

Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan Alkon asiakkaat ovatkin jo löytäneet vaihtoehtoiset pakkaukset. Sille on monta järkevää syytä: tölkit, muovipullot ja hanapakkaukset ovat ekologisia, kevyitä ja helppoja sulkea, eivätkä ne rikkoudu helposti.

– Suurimmat ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat perinteisellä lasipullolla. Toisin kuin joskus luullaan, lasiset viinipullot eivät kierrä uuteen käyttöön pulloina. Lasipullot murskataan, pestään ja kierrätetään uuden lasin raaka-aineeksi, hän sanoo.

Hyperlokaalista olutta

Hyperlokaalisuus on vieläkin paikallisempaa kuin kotimaisuus tai lähialueella tuotettu. Ihan lähellä tuotettua raaka-ainettakin halutaan nyt tuoda esiin esimerkiksi kertomalla, että oluen mallas on puitu naapurin pellolta.

Suomessakin on jo pieniä mallastamoita, joissa mallastetaan paikallista ohraa oluen raaka-aineeksi. Persoonalliset pienpanimot ovat osaltaan olleet luomassa olutkulttuurin nousua.

– Koska craft- eli käsityöoluet ovat kiinnostaneet kuluttajia jo pitkään, isommat panimot ovat tarttuneet trendiin laajentamalla oluttyyppiensä kirjoa. Pakkausselosteisiin on alettu lisätä insinöörimäisen tarkkaa numeerista tietoa, josta on iloa vannoutuneimmallekin oluen harrastajalle, kertoo Anri Lindström.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)