Verkkouutiset

Ammattiliittojen 17 senttiä -kampanja ei syrji miehiä

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut vapauttavan lausunnon Akavan, SAK:n ja STTK:n Mikä fiilis?! -kampanjasta, jossa miehen reiden päällä oli teksti "17 senttiä".
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kampanjallaan järjestöt halusivat nostaa esiin miehen ja naisen välisen palkkaeron, jossa ”naisen euro on edelleen 83 senttiä”.

Lausuntoja pyytäneiden yksityishenkilöiden mukaan kampanja on hyvän tavan vastainen, koska se on seksistinen, miehiä esineellistävä ja antaa vaikutelman siitä, että palkkaero selittyy miessukupuolella eikä heidän taidoillaan.

Ammattiliitot kertovat, että tavoitteena oli nostaa esille ”työelämän epäkohtia huomiota herättävällä ja hoksauttavalla keinolla”. Siksi tehokeinona käytettiin satiiria, ja palkkaeroa kyseenalaistettiin humoristisin keinoin.

– Kokonaisuutena arvioiden mainoksen ei voida katsoa yleisesti syrjivän miessukupuolta. Yhteiskunnallisen keskustelun edistäminen osin selittämättömistä sukupuoleen perustuvista palkkaeroista ja niiden syistä on hyvä asia, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta sanoo tiedotteessaan.

Neuvosto kuitenkin korosti päätöksessään, ettei se ota kantaa siihen, onko mainos hyvän maun mukainen.

Kampanja näkyy joulukuusta helmikuuhun sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa. Järjestöt kampanjoivat myös radiossa ja televisiossa joulu–tammikuussa sekä suurimpien kaupunkien kaduilla tammikuun kahdella ensimmäisellä viikolla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)