Virolainen halpakauppaketju A1000 on noussut suomalaisten matkailijoiden suosioon, kertoo Iltalehti.
Kyseessä on laatikkomyymäläkonseptiin perustuva ketju, jossa tuotteet ovat esillä suoraan lavoilla, ilman erillistä hyllyttämistä. Ensimmäinen myymälä avattiin Tartossa vuonna 2017. Ketju on kasvanut 16 myymälän laajuiseksi Virossa. Myös Suomeen laajentumista harkittiin, mutta sittemmin suunnitelmat kuopattiin.
Kauppaketjun toimitusjohtaja Tarmo Lauring kertoi marraskuussa 2022, että suomalaisten määrä myymälöissä oli kaksinkertaistunut lyhyessä ajassa. Vetovoimatekijöitä ovat etenkin edulliset hinnat. Suomalaisten ostoskorista löytyy usein pähkinöitä, kahvia, juomia ja alkoholia.
Huomiota herättää myös se, että A1000 Marketin myymälöissä on edelleen laaja valikoima venäläisiä tuotteita, vaikka monet muut kaupat ovat luopuneet niiden myynnistä Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Tarjolla on muun muassa venäläistä majoneesia, olutta, säilykkeitä ja makeisia.
EU:n asettamat pakotteet eivät koske elintarvikkeita. Lauring kertoi heinäkuun alussa Viron yleisradiolle, että tuotteita myydään niin kauan kuin se on laillista.





