Verkkouutiset

Tällainen on suomalainen digishoppaaja

Suomalaiset ostavat määrällisesti maailmanlaajuista keskiarvoa vähemmän verkosta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomesta kuitenkin löytyy suhteessa paljon kuluttajia, joita voidaan pitää todellisina digishoppaajina. Suomessa tähän kategoriaan lukeutui 34 prosenttia vastaajista, kun maailmanlaajuisesti luku oli 19 prosenttia, kertoo Capgeminin Digital Shopper Relevancy –tutkimus.

Tutkimukseen vastasi yhteensä 18 000 kuluttajaa 18 maassa, joista tuhat Suomessa.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat voidaan jakaa neljään eri kategoriaan sen mukaan, miten he ostavat verkosta.

Vastahakoisesti verkko-ostamiseen suhtautuvia kuluttajia on maailmanlaajuisesti 11 prosenttia ja Suomessa 14 prosenttia.

Hintatietoisia ostajia on Suomessa ja maailmanlaajuisesti saman verran eli 29 prosenttia.

Sosiaalisia verkostoja, kuten Facebookia ja Twitteriä, verkko-ostamisessa hyödyntävien kuluttajien osuus on maailmanlaajuisesti 41 prosenttia, mutta Suomessa vain 23 prosenttia.

Todellisia digishoppaajia, jotka pääsääntöisesti ostavat kaiken tarvitsemansa verkosta, löytyy suhteessa eniten Suomesta 34 prosenttia, kun muun maailman keskiarvo on 19 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti verkosta ostetaan eniten muotia, myös Suomessa. Suomen erityispiirteenä on se, että verkko-ostaminen keskittyy muita maita enemmän muodin, terveys- ja hyvinvointituotteiden sekä erityisesti elektroniikan kategorioihin.

Muissa maissa myös muut tuotekategoriat, kuten ruoka ja tee se itse -tuotteet ovat suosittuja. Varsinkin ruuan verkko-ostamisessa suomalaiset ovat selvästi muita maita jäljessä.

Suomalainen kuluttaja on vaativa

Suomalainen kuluttaja on kriittinen ja vaativa verkko-ostaja, sillä suomalaiset ovat muita vastaajia tyytymättömämpiä vuorovaikutukseen heidän ja kauppiaan välillä.

Vain 39 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä vuorovaikutukseen, kun globaalisti vastaava luku on 55 prosenttia.

Kuluttajien tyytyväisyys verkko-ostamiseen on tärkeää, sillä tutkimuksen mukaan maailmanlaajuisesti 51 prosenttia vastaajista aikoo kuluttaa seuraavien kolmen vuoden aikana enemmän rahaa verkko-ostamiseen kuin kivijalkakauppoihin.

– Vaikka Suomessa verkkokaupan osuus on yleisellä tasolla vielä pieni, tutkimus osoittaa, että Suomesta löytyy jo merkittävä kuluttajakunta, joille digishoppailu on ensisijainen vaihtoehto. Onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin suomalaiset verkkokauppiaat pystyvät vastaamaan tähän kasvavaan kysyntään tarjoamalla varteenotettavia vaihtoehtoja Amazonin kaltaisille verkkokauppajäteille, Capgeminin vähittäiskaupan konsultti Paula Ukonaho aprikoi.

Monikanavaisuus tärkeää

Tutkimuksen mukaan kauppiaiden pitäisi investoida sujuvaan monikanavaiseen asiakaskokemukseen, joka mahdollistaa ostamisen milloin ja mistä tahansa.

Maailmanlaajuisesti peräti 55 prosenttia vastaajista kuluttaisi enemmän rahaa ostoksiin, jos ostoksia voisi tehdä eri kanavien kautta kellon ympäri.

Verkkokaupan yksilöllisillä ominaisuuksilla ei ole suurta vaikutusta ostokokemukseen – sen sijaan saumaton ostokokemus eri kanavien kautta koetaan kaikkein tärkeimmäksi asiaksi.

Suomalaisista 35 prosenttia olettaa kauppiaiden tarjoavan saumattoman monikanavaisen ostomahdollisuuden.

Tutkimus osoittaa kuinka eri myyntikanavat tukevat toisiaan; verkko-ostaminen tukee kivijalkakauppoja ja kivijalkakaupat verkko-ostamista. Maailmanlaajuisella tasolla yli puolet vastaajista ja Suomessa noin 45 prosenttia kertoo kuluttavansa enemmän rahaa verkko-ostoksiin, jos he ovat vierailleet kivijalkakaupassa sitä ennen.

Kysyttäessä käyttävätkö he enemmän rahaa kivijalkakaupassa tutustuttuaan tuotteisiin ensin verkossa, on tulos sama. Globaalisti lähes 60 prosenttia (Suomi 48 %) vastaa myöntävästi.

Verkko-ostamisen trendit

Digital Shopper Relevancy –tutkimuksesta käy ilmi joitakin verkko-ostamisen trendejä. Esimerkiksi sosiaalisen median merkitystä on ylihypetetty. Sosiaalisen median vaikutus verkko-ostamiseen on laskenut jatkuvasti vuodesta 2012 lähtien.

Kuluttajien into seurata vähittäiskauppaa sosiaalisessa mediassa, etsiä tietoa tuotteista blogeista tai osallistua kaupan asiakasyhteisöihin verkossa pienenee.

Sen sijaan perinteinen asiakaskokemus kaupassa sekä muun teknologian, kuten internet, sähköposti, älypuhelinsovellukset sekä in store -teknologia, käyttö koetaan tärkeämmiksi.

Fyysiset kauppapaikat pitävät yhä pintansa. Erityisesti ns. kypsillä markkinoilla kuluttajat arvostavat kivijalkakauppaa ja kokevat sen tärkeämmäksi kuin verkko-ostamisen.

Suurin verkko-ostamisen kategoria ovat vaatteet ja muoti, joka kasvoi edellisestä vuodesta yhdeksällä prosentilla. Vastaajista 61 prosenttia vastaajista oli ostanut muotituotteita verkosta viimeisen kuuden kuukauden aikana.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)