Asianajaja Tommi Elo kertoo olleensa Finnairin koneessa matkalla Suomeen, kun matkustajia kehotettiin ennen laskeutumista sulkemaan kaikki sähkölaitteet, koska näkyvyys oli heikko.
– Siis kirjaimellisesti sulkemaan eikä pitämään lentotilassa.
Elo toteaa, että sumu oli eilen melkoinen, mutta hän ei kuitenkaan muista, että puhelimien sammuttamista olisi pyydetty aiemmin.
– Mikähän tuollaiseen on syynä, hän pohtii X-alustalla.
Elo tarkentaa, että kyseessä ei ollut mikään pieni potkurikone, vaan Airbus A350 New Yorkista Helsinkiin.
Vastauksen X-ketjussa antaa Finnairin Airbus-kapteeni Lauri Soini, jonka mukaan kone suunnistaa kyseisessä tilanteessa kentältä lähetettävän signaalin avulla.
– Sumussa tehtävien ns. Low Visibility Operations-lähestymisten aikana varmistetaan maan tasalla ja ilmassa, että kentältä lähetettävä suunnistussignaali ei altistu häiriöille. Tästä syystä koneessa sähkölaitteet kiinni ja maassa koneet odottaa CAT2/3 odotuspaikkojen takana.
Sumussa tehtävien ns. Low Visibility Operations-lähestymisten aikana varmistetaan maan tasalla ja ilmassa, että kentältä lähetettävä suunnistussignaali ei altistu häiriöille. Tästä syystä koneessa sähkölaitteet kiinni ja maassa koneet odottaa CAT2/3 odotuspaikkojen takana.
— Lauri Soini (@1laurisoini) January 31, 2024
Kyse on siitä, että kone laskeutuu kentän lähestymislaitteiden avulla täysin automaattisesti. Suuntasäteeseen ei haluta pienintäkään häiritsevää signaalia. Ei mikään iso juttu, mutta olisi syytä noudattaa. Olen nähnyt niinkin tyhmiä matkustajia, jotka ei niin tee.
— L.Luttinen (@LuttinenL) January 31, 2024