Lentoemäntä työssään Finnairin Airbus A321 -koneessa Hampurissa. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Lentomatkustajien piti katkaista virta puhelimista – Airbus-kapteeni kertoo syyn

Puhelimen lentotila ei riittänyt varotoimeksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Asianajaja Tommi Elo kertoo olleensa Finnairin koneessa matkalla Suomeen, kun matkustajia kehotettiin ennen laskeutumista sulkemaan kaikki sähkölaitteet, koska näkyvyys oli heikko.

– Siis kirjaimellisesti sulkemaan eikä pitämään lentotilassa.

Elo toteaa, että sumu oli eilen melkoinen, mutta hän ei kuitenkaan muista, että puhelimien sammuttamista olisi pyydetty aiemmin.

– Mikähän tuollaiseen on syynä, hän pohtii X-alustalla.

Elo tarkentaa, että kyseessä ei ollut mikään pieni potkurikone, vaan Airbus A350 New Yorkista Helsinkiin.

Vastauksen X-ketjussa antaa Finnairin Airbus-kapteeni Lauri Soini, jonka mukaan kone suunnistaa kyseisessä tilanteessa kentältä lähetettävän signaalin avulla.

– Sumussa tehtävien ns. Low Visibility Operations-lähestymisten aikana varmistetaan maan tasalla ja ilmassa, että kentältä lähetettävä suunnistussignaali ei altistu häiriöille. Tästä syystä koneessa sähkölaitteet kiinni ja maassa koneet odottaa CAT2/3 odotuspaikkojen takana.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)