Kanta-palvelut varoittaa uusista puhelinhuijauksista, joissa uhrien pankkitunnuksia on pyritty kalastelemaan tarjoamalla ”apua” koronatodistuksen hakemisessa Omakannasta.
Pankkitunnuksia ei pidä koskaan antaa ulkopuolisille. Mikään virallinen taho ei kysy niitä esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse.
Jos henkilö ei käytä itse Omakantaa, voi koronapassina toimivan todistuksen saada myös paperiversiona oman kuntansa terveyskeskuksesta.
Turvallisesta verkkoasioinnista löytyy lisätietoja Kanta.fi-sivustolta. Mahdollisten huijaussivustojen vuoksi Omakantaan ei kannata kirjautua hakukoneen kautta vaan kirjoittamalla selaimen osoiteriville kanta.fi. Myöhempää asiointia voi helpottaa tallentamalla sivusto selaimen kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin.
– Valitse kanta.fi-sivulta painike Kirjaudu Omakantaan. Se ohjaa sinut Suomi.fi-palveluun, jolta pääset valitsemaan haluamasi tunnistautumistavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu, ja myös siellä tiedot lähetetään turvallisesti, Kanta-palvelut ohjeistaa.
Palvelusta on suositeltavaa kirjautua ulos käytön jälkeen.
Jos Omakantaa ei käytä itse, koronapassina toimivan koronatodistuksen saa paperiversiona oman kunnan terveyskeskuksesta.
Lue lisää turvallisesta verkkoasioinnista➡️https://t.co/bxCvGInZZ4
2/2
— Kanta (@Kantapalvelut) December 8, 2021