Pyöräliitto kertoo esittävänsä jalankululle ja pyöräilylle realistista ja tehokasta elvytyspakettia. Liiton mukaan yli 60 miljoonan euron kokonaisuudesta noin 25 miljoonaa on jo valtion budjetissa, eli lisärahoitusta esitetään 35 miljoonaa euroa.
– Tehokkain tapa olisi lisätä kunnille myönnettävään jalankulun ja pyöräliikenteen investointitukea 40 miljoonaan euroon jo päätetystä 14,5 miljoonasta eurosta, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen kertoo tiedotteessa.
Valtion omien pyörätieinvestointien määrä tulisi Koistisen mukaan kasvattaa ja suunnata erityisesti rautatie- ja linja-autoasemien pyöräpysäköinnin laatutason nostoon.
Valtion pyöräliikenteen infrastruktuurin parantamiseen Pyöräliitto ehdottaa kymmenen miljoonan euron lisäpanostusta.
Yksityiselle sektorille Pyöräliitto ehdottaa taloyhtiöiden pyöräpysäköinnin tukemista kahdella miljoonalla eurolla samaan tapaan kuin sähköautojen latauspisteitä tuetaan.
Ehdotuslistalla on myös työsuhdepyöräedun vapauttaminen tuloverosta. Työsuhdepyörät hankitaan Pyöräliiton mukaan yleensä leasing-palveluina.
– Työsuhdepyörän verovapaus olisi lähes kustannusneutraali valtiolle, sillä pyörien myynnin arvonlisäverot kattaisivat valtaosan tuloverojen menetyksistä, Koistinen arvioi.
Lisäksi Pyöräliitto toivoo pieniin toimiin kahta miljoonaa euroa. Tällaisia toimia olisivat muun muassa pyörämatkailun kehittäminen, tutkimus- ja kehittämistoiminta ja pyöräilykasvatus.