Verkkouutiset

Valtionhallinnon ICT-palveluilla ei ole vielä säästetty

Valtionhallinnon keskitetyillä ICT-palveluilla ei ole vielä saavutettu kustannussäästöjä eikä laatutasoa koskevia tavoitteita.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen ohjelmassa asetettiin vuonna 2011 tavoite koota valtion ICT-palvelukeskusten toimialariippumattomat tehtävät yhteen ja saavuttaa näin säästöjä ICT-palvelujen tuottamisessa.

Tätä kautta syntyi uusi palvelukeskus, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus eli Valtori, jonka yhtenä tavoitteena oli tuottaa 47 miljoonaa euroa säästöjä ja parantaa kustannustehokkuutta vuoteen 2018 mennessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV on tarkastanut, onko Valtorin perustamisessa onnistuttu saavuttamaan tavoitteet vuoteen 2018 mennessä ja onko valtion keskitetyt ICT-hankinnat järjestetty tehokkaasti. VTV:n tarkastuksen kohteina olivat Valtori ja sen ohjauksesta vastaava valtiovarainministeriö sekä ICT-hankintojen osalta Hansel Oy.

– Valtorissa on vuodesta 2017 lähtien käynnistetty laaja-alaisia kehittämistoimia, jotka eivät ehtineet vaikuttaa tarkastuksen johtopäätöksiin tai asiakaskokemukseen. Tarkastusajankohtana virastoilta Valtorin hallintaan siirrettyjen palvelujen säästö- tai asiakaskokemustavoitteita ei kuitenkaan oltu vielä saavutettu. Vakiokäytännön mukaisesti VTV arvioi tarkastuksen jälkeistä kehitystä parin vuoden kuluttua, VTV:n johtava tuloksellisuustarkastaja Jaakko Julin kertoo tiedotteessaan.

Hänen mukaansa keskittämisellä tavoiteltuja hyötyjä ei ole vielä täysimääräisesti saavutettu. Tähän asti suurin osa saavutetuista säästöistä on perustunut Hanselin puitejärjestelyihin.

Keskitetyillä ICT-palveluilla on vielä liian korkeat kustannukset, ja palvelut eivät täytä kaikkien asiakkaiden tarpeita. Tämän vuoksi muun muassa palvelujen käyttöastetavoitteita ei ole saavutettu, Julin kertoo.

– Tämän hetken ongelmien taustalla on perustamisvaiheessa tehdyt ratkaisut, joiden takia Valtorin toiminta käynnistettiin siirtämällä sopimukset ja resurssit ilman riittäviä investointimahdollisuuksia, Julin sanoo.

VTV:n suosituksen mukaan merkittävät ICT-toiminnan uudistukset on valmisteltava sellaisella tarkkuudella, että toteutuksen aikataulu- ja kustannustavoitteet ovat realistisia. Lisäksi valtiovarainministeriön pitäisi kehittää Valtorin ohjausta niin, että se pohjautuisi tarkemmin palveluille asetettuihin kustannus- ja laatumittareihin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)