Verkkouutiset

Venäjän laivaston uudistushanke tyssäsi, Ukraina ei toimita moottoreita sotalaivoihin

Venäjän laivaston kunnianhimoinen modernisointiohjelma on kokenut kovan takaiskun.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhdysvaltojen laivaston alaisen USNI -tutkimuslaitoksen (United States Naval Institute) mukaan Venäjän laivaston jo ennestään aikataulusta jäljessä oleva modernisointiohjelma on tyssännyt yllättävästä syystä.

Venäjän uusia sotalaivoja ei nimittäin saada valmiiksi ilman ukrainalaisyhtiön valmistamia moottoreita. Ukraina on taas kieltäytynyt toimittamasta sotilaskäyttöön sopivia laitteita Venäjälle Itä-Ukrainan sodan vuoksi.

USNI kertoo, ettei esimerkiksi Venäjän uusia Admiral Grigorovits- ja Admiral Gorshkov -luokan ohjusfregatteja voida nyt rakentaa loppuun ja ottaa käyttöön.

Laivoja rakentava venäläisyhtiö on ilmoittanut haastavansa Ukrainan valtion oikeuteen saadakseen moottorit. Venäläiset kertovat maksaneensa ne jo etukäteen.

Neuvostoliiton ja Venäjän pinta-aluksissa on luotettu saman ukrainalaisyhtiön moottoreihin aina kylmän sodan päivistä lähtien. Venäjällä ei ole vastaavia laitteita valmistavia yrityksiä. Mediatietojen mukaan lentokoneen moottoreita valmistava Saturn on jo saanut tehtäväkseen aloittaa korvaavien laivamoottoreiden rakentamisen.

Laivastoasiantuntija Eric Wertheim suhtautuu hankkeeseen kuitenkin skeptisesti. Hän epäilee myös Saturnin kykyä valmistaa moottoreita.

”Tällä on suuri vaikutus koko modernisointiohjelmaan. He käyttävät tätä varmasti tekosyynä joskus myöhemmin”, hän toteaa.

Wertheimin mukaan Venäjän puolustusteollisuus ei ole onnistunut ikinä tuottamaan mitään aikataulussa. Venäjän sukellusvenerakentamista pidetään kovatasoisena. Pinta-alusten kanssa tilanne on toinen.

”Sen takia he hakivat uutta tukialusta Ranskasta ja siksi lentotukialus, jota he rakensivat Intialle, oli niin pahasti myöhässä”, Wertheim toteaa.

Venäjä on tilannut Ranskalta kaksi Mistral -luokan komento- ja tukialusta. Ranska on kieltäytynyt toistaiseksi toimittamasta aluksia Itä-Ukrainan konfliktin vuoksi.

Venäjä solmi vuonna 2004 Intian kanssa sopimuksen käytöstä poistetun neuvostoaikaisen lentotukialuksen modernisoinnista Intian käyttöön. Alun perin alle miljardin euron projekti takelteli pitkään ja paisui lopulta liki 2 miljardin hintaiseksi. Alus saatiin käyttöön vasta vuonna 2013.

Yhtenä syynä sotkuiseen hankkeeseen pidetään aluksen modernisoinnista vastanneen Sevmashin telakan kokemattomuutta. Yhtiö on rakentanut aiemmin pääasiassa sukellusveneitä ja kyseessä oli sen ensimmäinen lentotukialusprojekti.

Hanke jouduttiin antamaan Sevmashille, koska lentotukialuksen alkuperäinen rakentaja on nykyisin Ukrainan alueella sijaitseva Nikolajevin telakka.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)