Verkkouutiset

Näin menestyivät Suomessa tutut pikaruokapaikat amerikkalaiskyselyssä

Amerikkalaiset kuluttavat vuodessa ulkona syömiseen 680 miljardia dollaria. Kyselyssä pikkupaikat menestyivät isoja ja tunnettuja ketjuja paremmin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Amerikkalaiset kuluttavat tällä hetkellä rahaa ulkona syömiseen enemmän kuin koskaan. Consumer Reportsin tutkimuksen mukaan he haluavat myös enemmän vastinetta rahoilleen: parempilaatuista ruokaa ja enemmän valinnanvapautta kuin kansainväliset pikaruokajätit kuten McDonald’s, Burger King ja KFC pystyvät tarjoamaan. Raportin tuloksista uutisoi muun muassa CNN.

Consumer Reports pyysi vastaajia arvioimaan pikaruokaravintolassa nauttimansa annoksen asteikolla 1-10 sen mukaan, kuinka herkullinen annos heidän mielestään oli. Raportissa arvioitiin 96 208 ruoka-annosta ja 65 eri pikaruokaketjua.

Tutkijat havaitsivat kulutuskäyttäytymisessä muutamia selviä trendejä. Vastaajat olivat yhä kiinnostuneempia ruoan laadusta. Pelkkä halpa hinta ei vaikuta ostopäätökseen, vaan ruoan laatu vaikuttaa koko ajan enemmän siihen, mihin amerikkalaiset suuntaavat syömään.

Lisäksi pienet toimijat pakottavat suuret ja tunnetummat ketjut vastaamaan kuluttajien uudenlaisiin vaatimuksiin. Isot ketjut jäivät lähes poikkeuksetta jumbosijoille pienempien ketjujen rinnalla.

Hampurilaisravintoloista suurin ja tunnetuin McDonald’s jäi viimeiselle sijalle keräten asiakkailta keskimäärin arvosanan 5,8. Seuraavaksi alimman arvosanan sai Burger King arvosanalla 6,6, jonka se jakoi Krystalin ja Jack In the Boxin kanssa. Suomessa tuntemattomampi The Habit Burger Grill vei kärkisijan arvosanalla 8,1.

Samansuuntainen tulos oli kanatuotteita tarjoavien pikaruokaketjujen ryhmässä. Maailmanlaajuisesti tunnetuin ketju KFC jäi viimeiselle sijalle 7,1 arvosanalla, kun kärkisijaa pitivät pienemmät Chick-fil-A ja El Pollo Loco.

Euroopassakin tunnettu Subway pärjäsi omassa kategoriassaan hieman paremmin saaden arvosanan 7,2, mutta jääden silti toiseksi viimeiseksi.

Tutkijoiden mukaan pikaruokapaikkojen suosio on osa tämän vuosituhannen sosiaalisia rakenteita. Näyttäisikin siltä, että tämänhetkisen trendin mukaan amerikkalaiset käyttävät mieluummin vähemmän rahaa ruokaan, jotta voivat käydä ulkona syömässä useammin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)