Suomalaisyritysten mobiilisivut Pohjoismaiden heikoimpia

Vaikka mobiililaitteiden määrä kasvaa Suomessa nopeammin kuin muissa pohjoismaissa, jopa 42 prosentilla suomalaisista suurista yrityksistä ei ole mobiilisivuja.

  • LKS 20140527  Mobiilimaksamista älypuhelimen SEQR-sovelluksella Hesburgerissa Helsingissä 27. toukokuuta 2014. LEHTIKUVA Heikki Saukkomaa

    Mobiilimaksamista älypuhelimella.

    ()

Älypuhelinten ja tablettien määrä kasvaa Suomessa nopeammin kuin muissa Pohjoismaissa, kertoo Googlen TNS:llä teettämä tuore kysely. Älypuhelinten määrä kasvoi Suomessa 25 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, selviää alkuvuonna toteutetusta kyselytutkimuksesta. Tableteissa kasvuluku oli 70 prosenttia.

Määrän kasvu näkyy myös Googlen hakukoneessa: monilla toimialoilla kuluttajakysynnästä jo yli kolmasosa koostuu mobiililaitteilla tehdyistä hauista.

- Matkapuhelin on yhä useammin se ensimmäinen ja myös ainoa väylä verkkoon. Siksi ei ole yhdentekevää, kuinka mobiililaitteita käyttäviä kuluttajia palvellaan. Useimmat maailmalla viime aikoina huomiota herättäneet menestystarinat, kuten Uber, nojaavat nimenomaan mobiililaitteisiin, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

Mitä mobiililaitteiden käyttäjät sitten yrityksiltä vaativat? Google selvitti asiaa YouGov-tutkimusyhtiöllä toukokuussa.

Yli puolet (54 %) vastaajista oli samaa mieltä väitteen "jos en löydä helposti etsimääni asiaa nettisivulta, siirryn käyttämään toista sivua älypuhelimella" kanssa. Eri mieltä oli ainoastaan 15 prosenttia vastaajista.

Vastaajista 56 prosenttia oli samaa mieltä väitteen "jos sivusto ei näy kunnolla älypuhelimellani, en käytä sivua uudelleen puhelimella" kanssa. Eri mieltä oli 14 prosenttia vastaajista.

Suomen 50 suurimmasta yrityksestä 42 prosentilla ei ole mobiililaitteille suunnattuja verkkosivuja lainkaan. Kuluttajayritysten kohdalla luku on 30 prosenttia ja B2B-yritysten kohdalla 50 prosenttia.

Google analysoi 50 suurimman yrityksen verkkosivut Page Speed Insights -työkalulla. Työkalun mukaan yritysten keskimääräiseksi arvosanaksi muodostui 80/100 älypuhelimella käytettäessä.

Vertailtaessa tilannetta eri Pohjoismaiden välillä huomataan että Suomi jää peränpitäjäksi. Eri maiden kymmenen suurimman yrityksen arvosanan keskiarvo on Tanskassa 90, Ruotsissa 88, Tanskassa 82 ja Suomessa 81.

- Suomalaiset kuluttajat ovat nopeasti ottaneet älypuhelimet osaksi arkeaan, ja siksi yrityksillä odotetaan olevan hyvin toimivat mobiilisivut. Jos yrityksellä ei ole mobiilisivuja tai niihin ei panosteta, asiakkaat voidaan helposti menettää kilpailijoille, sanoo Ronkainen.

TNS tutki Googlen pyynnöstä mobiililaitteiden yleistymistä Pohjoismaissa. Iältään yli 16 vuotiaita vastaajia oli tuhat jokaisessa maassa. Tutkimus tehtiin kuluvan vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. YouGov-tutkimuslaitos tutki Googlen pyynnöstä mobiililaitteiden käyttöä Pohjoismaissa. Suomessa tutkimuksessa oli mukana vähän yli tuhat 18-74-vuotiasta älypuhelinkäyttäjää.

Google selvitti Suomen 50 suurimman sekä muiden pohjoismaiden kymmenen suurimman yrityksen valmiuksia vastata kuluttajien tarpeisiin mobiilisivuillaan. Sivut analysoitiin verkosta löytyvällä verkkosivujen kehittäjille tarkoitetulla PageSpeed Insights –työkalulla. Työkalu antaa asteikolla 0-100 arvosanan siitä kuinka käyttäjäystävällisiä verkkosivut ovat älypuhelimella.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.