Mediamainontaan käytettiin Suomessa viime vuonna yhteensä 1175,8 miljoonaa euroa, mikä on 2,6 prosenttia vähemmänkuin edellisvuonna.
TNS Gallupin tutkimuksen mukaan mainontaan käytetty euromäärä laski vuonna 2014 painetuissa medioissa ja televisiossa. Mediamainonnan painopiste siirtyi sähköiselle puolelle, sillä erityisesti verkkomainonta jatkoi kasvuaan mobiili- ja instream-mainonnan vauhdittamana.
Painettujen medioiden osuus mediamainonnasta oli viime vuonna yhteensä 46,1 prosenttia. Rahallisessa panostuksessa painettuun mediamainontaan tapahtui laskua 9,2 prosenttia. Painettuun sanomalehtimainontaan käytettiin rahaa 8,7 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Aikakauslehtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 8,1 prosenttia. Laskua rahallisessa panostuksessa tapahtui 15,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Aikakauslehtiryhmässä yleisölehtien mainostulot laskivat peräti 20,3 prosenttia ja asiakaslehtien 3,6 prosenttia.
Ulko- ja liikennemainonta kasvoi 5,8 prosenttia ja sen osuus mediamainonnasta oli 3,8 prosenttia.
Sähköinen mainonta nousi kärkeen
Sähköisen mainonnan osuus koko mediamainonnan määrästä oli viime vuonna 50,2 prosenttia.
Verkkomediamainonnan osuus mediamainonnan määrästä oli 22,5 prosenttia. Mediaryhmä kasvatti osuuttaan lähes 3 prosenttiyksikköä. Kasvua rahallisessa panostuksessa verkkomediamainontaan oli 10,8 prosenttia.
Euromääräistä kasvua tapahtui lähes kaikilla verkon osa-alueilla.
Televisiomainontaan käytetty euromäärä laski 3,5 prosenttia. Televisiomainonnan osuus koko mediamainonnasta pysyi lähes samana ja oli nyt 22,5 prosenttia.
Radiomainonnan eurot kasvoivat 9,4 prosenttia ja radion osuus mediamainonnasta oli 4,9 prosenttia.
Elokuvamainonta kasvoi edelleen 10,4 prosenttia ja sen osuus oli viime vuonna 0,3 prosenttia koko mainoskakusta.
Muutaman vuoden jatkunut mediamainonnan panostusten lasku on loiventunut. Viime vuonna laskua oli 2,6 prosenttia, kun taas vuonna 2013 mainospanostukset laskivat 8,1 prosenttia.