Indoor Groupiin kuuluvien myyntiketjujen Askon ja Sotkan alennusmyyntimarkkinointi on kuluttaja-asiamiehen mukaan ollut lainvastaista yhtiölle useaan kertaan annetusta ohjeistuksesta huolimatta.
Nyt markkinointikiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko. Yhtiön pitää muuttaa markkinointiaan 14. helmikuuta mennessä.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan alennusmyyntien pitkäkestoisuus ja tiheä toistuvuus johtaa kuluttajia harhaan hämärtämällä käsitystä yrityksen normaalista hintatasosta ja siten myös alennuksen todellisesta suuruudesta.
Askon ja Sotkan alennusmyyntimarkkinointi kesti yli kolme kuukautta sekä vuonna 2014 että 2015. Lisäksi tuotteita on markkinoitu alennushinnalla yhtäjaksoisesti yli kahden kuukauden ajan.
Kuluttaja-asiamies kielsi Indoor Groupia myös vertaamasta markkinoinnissaan tuotteensa myyntihintaa ohjevähittäishintaan, jos kyseistä hintaa ei ole tosiasiassa kuluttajilta peritty.
Lisäksi kuluttaja-asiamies kielsi esittämästä markkinoinnissa perätöntä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan, vaikka samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeen.