Entinen Euroopan parlamentin jäsen Lasse Lehtinen kirjoitti Ilta-Sanomissa ja kokoomuksen kunniapuheenjohtaja Ilkka Suominen Nykypäivässä Helsingin päättämästä suuresta Kruunusillat-hankkeesta. Lehtisen mukaan hankkeen lopullinen hintalappu on monen mielestä puoli miljardia euroa.
Rakennusviraston viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen vastaa Lehtisen arvosteluun Facebookissa.
Hännisen mukaan mutkaa metrorataan ei voida tehdä, koska nykyisen Itämetron kapasiteetti Kulosaaren sillan kohdalla riittää vain 2020-luvun puoliväliin asti ilman siltoja ja raitiotieyhteyttä.
– Toimiva metro vaatisi siis oman linjansa meren ali keskustasta, minkä hinta aikanaan laskettiin. Se oli merkittävästi kalliimpi kuin valittu raitiotieyhteys.
Lehtinen arvioi siltahankkeen lopulta maksavan vähintään tuhat euroa per helsinkiläinen. Kruunusiltojen Hännisen mukaan ”Helsingin investointikohteita ei voi suoraviivaisesti jyvittää jokaisen veronmaksajan kontolle”.
– Kruunusillat-hankkeessakin kannattaa muistaa, että kaupunki myy Laajasalosta tonttimaata yksityisille rakennusyrityksille. Jo päätös siltayhteydestä nostaa kaupungin tonttimaan arvoa, Lauri Hänninen kirjoittaa.
Kenties pääargumentti sillan ihmettelyssä on, että se palvelee ainoastaan jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja raitiovaunulla kulkijoita. Hänninen on toista mieltä:
– Yksityisautoilijakin hyötyy: siltayhteys vähentää liikenteen kasvua Laajasalontiellä ja Herttoniemessä. Silta palvelee myös hälytysajoneuvoja.