Pääkaupungin budjetissa kuluvan vuoden selvästi suurin rahavaraus jalankulun ja pyöräilyn väylille on Itä-Helsingin Roihupellon ja Puotinharjun välinen Ratasmyllyntie.
Helsingin polkupyöräilijöiden varapuheenjohtaja Marjut Ollitervo kirjoittaa blogissaan, että Ratasmyllyntien pohjoisemmalla puolikkaalla ”liikkunee muutamia pyöräilijöitä”.
Sen sijaan Ratasmyllyntien eteläisemmästä puolikkaasta välillä Ratasmyllynkuja-Varikkotie hän kirjoittaa antavansa sivistyneen suuntaa-antavan arvion: ”Nolla pyöräilijää. Ikinä.”
”Tämä osuus ei vie mistään minnekään, eikä sen varrella ole mitään. Ja siihen upotetaan kolmannes (Helsingin) pyörätierahoista, 1,3 miljoonaa euroa”, Marjut Ollitervo hämmästelee.
Yksikaistaisella tiellä on jo nykyisin jalkakäytävä toisella puolella. Syrjätiellä sijaitsee vain metrovarikko.
”Pyörätien kuviteltavissa oleva käyttäjäryhmä ovat pyöräilevät metronkuljettajat, sikäli kun heitä on olemassa, Paitsi että pyörätie ei palvele heitäkään kovin hyvin, sillä se on väärällä puolella tietä”, Ollitervo toteaa.
Hänen mukaansa pyörätierahoja ammutaan Helsingissä haulikolla pitkin teollisuusaluetta. Kun jokin katu halutaan uusia, siitä tehdään pyörätieprojekti.
Ollitervo kirjoittaa, että ”jonkun pitäisi kertoa (apulaiskaupungnjohtaja Pekka) Saurille, että tarpeettoman pyörätien uusiminen keskellä teollisuusaluetta ei ole” rahojen käyttämistä pyöräilyn edistämiseen.
Marjut Ollitervo ihmettelee, ettei skandaali lähistön Sahaajankadusta ole vaikuttanut. Sinne hänen mukaansa rakennettiin pyörätierahoilla ”merkityksettömälle reitille 1,7 miljoonan euron parkkikaista” ja koirapuiston parkkipaikka.